Čtvrtek 28. března 2024, svátek má Soňa
130 let

Lidovky.cz

Vylučte rozhodce, žádají České dráhy v miliardovém sporu o lokomotivy

Ekonomika

  18:15
PRAHA - Citlivá hra o více než miliardu korun se přiostřuje. České dráhy požádaly arbitrážní soud, aby v jejich obchodním sporu se Škodou Transportation vyloučil kvůli údajné podjatosti rozhodce Milana Poláka, který v senátu sedí za plzeňskou strojírnu. Jádrem letité pře je zpožděná dodávka lokomotiv, v níž se obě strany cítí poškozené a žádají navzájem o nemalé částky.

Lokomotiva 109 E foto: Škoda Transportation

Tříčlenný senát by měl v blízké době rozhodnout, kolik peněz komu přizná. A zda vůbec. Vedle sporu samotného ale bude Rozhodčí soud jako instituce řešit stížnost Českých drah. Státní dopravce tvrdí, že rozhodce Milan Polák (nominovaný Škodou Transportation) je ve střetu zájmů.

V žádosti datované 10. zářím chtějí jeho vyloučení z dalšího projednávání a rozhodnutí sporu. Jde o velmi citlivou záležitost, k níž došlo kvůli dodávce dvaceti lokomotiv řady 380, kterou si obě strany představovaly podstatně jinak. Škoda chce zaplatit 1,425 miliardy, České dráhy zase 940 milionů.

České dráhy přetlačily O2 v boji o polostátní klenot s datovými sítěmi

Ve hře jsou velké peníze a obě strany sporu vědí, že rozhodovat budou detaily. Státní dopravce ve své žádosti, kterou mají Lidovky.cz k dispozici, upozorňuje na to, že arbitr Polák pracuje pro advokátní kancelář Weinhold Legal, která se na začátku září připojila ke globální poradenské skupině EY.

Její součástí je i znalecký ústav E&Y Valuations, který pro Škodu vypracoval dva znalecké posudky, o něž se firma v arbitráži opírá. České dráhy podání námitky potvrdily.

„Máme důvodné pochybnosti o podjatosti rozhodce Milana Poláka ve sporu mezi Českými drahami a Škodou Transportation ve věci dodávek lokomotiv řady 380. Rozhodčí soud proto žádáme o jeho vyloučení z projednávání v rámci tohoto sporu,“ řekl pro Lidovky.cz mluvčí drah Radek Joklík.

MILIARDOVÝ SPOR

  • Pře mezi Škodou Transportation a Českými drahami je u arbitráže tři roky.
  • Jde o zakázku na 20 třísystémových lokomotiv řady 380 za 2,7 miliardy korun bez DPH.
  • Dodávka strojů se zpozdila o čtyři roky, ŠT to vysvětluje hlavně změnou technických norem TSI, která údajně vývoj lokomotivy velmi zpozdily.
  • Stále také trvají pochybnosti o tom, zda mají lokomotivy označované jako Zátopek oprávnění jezdit v Rakousku a Německu. Tento požadavek je pro ČD velmi důležitý – i kvůli tomu, že budou od konce roku jezdit do Berlína a Hamburku.
  • V době, kdy ČD vedl Dalibor Zelený (červenec 2013 – únor 2014), existovala vůle na mimosoudní vyrovnání. Tento záměr padl.
  • ŠT žádá celkem 1,425 miliardy korun. V této sumě je například 295 milionů jako jakési nájemné za dobu, kdy byly lokomotivy ve zkušebním provozu, pak inflační navýšení ceny (760 milionů) či část kupní ceny (208 milionů).
  • ČD v protižalobě žádají zaplacení zhruba 940 milionů. Jde o smluvní pokutu za zpožděnou dodávku. Tato částka je snížená o výše zmíněných 208 milionů, které představují část kupní ceny s příslušenstvím.

Státní firma, pro níž je Škoda téměř dvorním dodavatelem vlaků, předložila rozhodčímu soudu důkazy, že k formálnímu začlenění Polákovy kanceláře Weinhold Legal do struktury nadnárodní EY došlo až 2. září 2015. Tedy několik let po započetí sporu a Polákově nominaci.

„Pokud mezi těmito subjekty do té doby existovala spolupráce, jednalo se o spolupráci neformální, která nebyla veřejně známá,“ podotkl Joklík. Reagoval tím na oficiální odpověď zástupců Škody, kteří soudu a ČD sdělili, že propojení mezi oběma subjekty je známé už řadu let. Proto je zástupce nominovaný Škodou údajně nezávislý (v tříčlenném senátu zasedají dva nominanti z každé strany sporu a pak předseda, na němž se obě shodnou – pozn. red.).

Dalšími rozhodci jsou Jakub Chytil (předseda) a Josef Vrabec (za České dráhy).

Lidovky.cz se pokoušely třetího arbitra Milana Poláka zastihnout. V kanceláři Weinhold Legal však na žádost o kontakt odpověděli, že je na zasedání Rozhodčího soudu a následně na firemní akci. Na zaslaný e-mail Polák nereagoval.

„Mgr. Polák coby člen ekonomického celku EY má neoddiskutovatelný zájem na tom aby žalobce (Škoda Transportation – pozn. red.) byl se službami poskytnutými EY spokojen. Je tak evidentní, že Mgr. Polák bude mít silnou motivaci k žalobci přistupovat tak, jakoby se jednalo o jeho vlastního klienta (...) a jednat při hodnocení důkazů a rozhodování sporu v jeho nejlepším zájmu,“ stojí v návrhu na odmítnutí arbitra, který Rozhodčímu soudu zaslala kancelář Weil, Gotshal & Manges zastupující České dráhy.

Lokomotiva 109 E
Lokomotiva 109 E

Obě strany sporu předložily 13. července závěrečné návrhy a nyní už se čeká jen na verdikt. Žalobcem je Škoda Transportation, ČD reagovaly protižalobou. Obě věci se řeší v rámci jednoho řízení.

Škoda Transporation se v tuto chvíli nechce k žádosti o odmítnutí svého nominanta v senátu nijak vyjadřovat. „Rozhodčí řízení je z povahy důvěrné, proto nemůžeme tuto informaci komentovat,“ uvedla mluvčí firmy Lubomíra Černá.

Autor:

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!