Úterý 2. června 2020svátek má Jarmil 20 °C oblačno Předplatné LN
Lidovky.cz > Byznys > Doprava

Výstavba metra D se komplikuje. Město může ‚oživit‘ odstavené tramvajové trati

(ilustrační snímek) | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy (ilustrační snímek) | foto: Lidové noviny

PRAHA Důležitá podzemní spojnice mezi centrem a jihem hlavního města stále existuje pouze na papíře. Už loni na jaře měl začít geologický průzkum metra D v místě budoucích tunelů, země se ale zatím nikdo nedotkl. „Jsem stále optimista, na přelomu jara a léta bychom chtěli kopnout a zahájit průzkum území,“ řekl LN šéf pražského dopravního podniku Petr Witowski. Jen samotný průzkum terénu tak nabral roční skluz.

Dodavatel zakázky za zhruba miliardu korun už je podle Witowského vybraný, ale jeho jméno zatím uvádět nechce. I proto, že soutěž probíhá také na takzvaný geologický monitoring. Další související zakázka se pak týká budov, jež výstavba metra nějak zasáhne.

Průzkumné práce navíc nezačnou dřív, než dopravní podnik vyřeší žaloby proti územnímu rozhodnutí na tuto stavbu.

Metro D

Jde o projekt za 40 miliard, který má stáhnout značnou část provozu pod zem. Třeba u Thomayerovy nemocnice v Krči zastaví autobus MHD ve špičce průměrně každých 25 vteřin. V těch místech ale povede linka D, takže metro část autobusů nahradí. I proto pravidelné zpožďování projektu Prahu, její obyvatele i návštěvníky bolí.

„V současné době pracujeme s termínem posledního čtvrtletí 2027 – tedy když všechno dobře dopadne,“ nastínil aktuální harmonogram šéf podniku Witowski. Věří v to i pražský radní pro dopravu. „S tímto odhadem souhlasím a děláme všechno pro to, aby se to podařilo,“ přitakal Adam Scheinherr (Praha sobě), který má ve vedení města za projekt politickou odpovědnost. 

Ještě před několika lety pracovali jeho předchůdci v radě města s mnohem optimističtějším datem 2023, kdy měl být v provozu první úsek mezi přestupním uzlem Pankrác (kde se „déčko“ zkříží s trasou C) a Novými Dvory.

Budování linky s deseti stanicemi zpozdily například nesnáze s výkupem parcel. Nebo dvě žaloby, které napadají vydané územní rozhodnutí na projekt. Jednu podali majitelé pozemků a druhou zástupci obchodního domu Arkády Pankrác.

Stavba tam má na rok a půl přerušit přístup k tamní stanici metra linky C. I kvůli žalobám chtějí šéfové dopravního podniku počkat se začátkem geologického průzkumu, než se podaří tyto nepříjemné záležitosti právníkům vyřešit. Kvůli riziku, že by byl někdo z žalobců úspěšný a rozdělané práce by bylo nutné přerušit – tedy platit například za hlídání vykopaných prostor, nebo dokonce jejich zasypání, což by vyšlo na velké peníze.

Generální ředitel dopravního podniku je přesvědčený, že se podaří soudním tahanicím vyhnout a se žalobci dospějí k dohodám. „Věřím, že jsme od nich jen týdny. V obou těchto problematických lokalitách,“ pronesl Witowski s tím, že by se nemělo jednat o peněžní náhrady.

Možností je například „oživení“ v tuto chvíli odstavené tramvajové trati, tedy její přivedení ze zastávky Pražského povstání k obchodnímu centru Arkády Pankrác. Šlo by aspoň o částečnou náplast za dočasně chybějící metro. 

Zpoždění stavby je nepříjemné i z pohledu městské kasy. Nyní se zdá, že Praha bude metro D platit ze svého nebo s pomocí bankovních půjček.

Vyhlédnutý příspěvek pěti miliard korun z bruselského dopravního programu je holubem, který už není ani na střeše. Peníze byly vázané na to, že politici budou u prvního úseku „déčka“ stříhat pásku nejpozději roku 2023. Mezi Pankrácí a Novými Dvory se ale bude v tunelech jezdit nejdříve na konci roku 2027.

Evropské miliardy proto neplánovaně zamíří na stavbu tramvajových tratí do Slivence a do Libuše.

Michal Pavec

Autor

Michal Pavecmichal.pavec@lidovky.czČlánky
Premium

Bubeník z Mandrage: Víťa sebral odvahu, kterou nikdo z nás nenašel a rozsekl to

Matyáš Vorda | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Na bicí hraje od svých devíti let. V deseti s kamarádem Víťou Starým založil kapelu Mandrage, která se za devatenáct...

Premium

Android Auto a CarPlay v každém autě. Poradíme vám, jak na to

ilustrační snímek | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Chcete používat oblíbenou navigační aplikaci na displeji v autě místo telefonu? Přečtěte si, jak to udělat a neutratit...

Premium

Leoš Mareš: Není to jen o talentu, ale o schopnosti si peníze udržet

Leoš Mareš by mohl získat titul syn roku. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Krach, zhroucení, deprese, obavy o budoucnost a pátrání po smyslu vlastní existence. To jsou emoce, které v těchto...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!