Čtvrtek 28. března 2024, svátek má Soňa
130 let

Lidovky.cz

Ekonomika

Z práce snů do fronty na ,pracák’, Smartwings začaly propouštět. Pilotům zůstávají dluhy za výcvik

ilustrační snímek foto: Reuters

Původní zpráva
PRAHA - Koronavirus nepředvídatelně zamíchal kartami téměř ve všech odvětvích. Ve výsledku se z některých vysoce kvalifikovaných prestižních pozic stala „koule na noze“. Asi nejvíce omezila nečekaná situace cestovní ruch a kromě letadel poslala na zem i jejich posádky.
  5:00

Práce pro ně nebude ani v nejbližších měsících, a letecké společnosti, včetně tuzemské Smartwings Group, se tak uchylují k propouštění desetitisíců letušek a pilotů. Z vysněného zaměstnání v oblacích, do něhož každý pilot kromě srdce vložil téměř dva miliony korun, nyní míří do fronty na úřad práce.

„Pro pilota je létání vždycky splněným snem. Aby se uchytil u dopravní společnosti, musí mít hotový výcvik, dodatečně si pak hradí ještě takzvanou typovku na konkrétní typ letadla, oboje vyjde asi na 1,7 milionu,“ vysvětluje pro server Lidovky.cz český pilot, který si přál zachovat anonymitu a jejž se první koronavirová vlna vyhazovů v českém leteckém rybníčku také dotkla.

Letiště Václava Havla zeje prázdnotou, ČSA rozlétávají první linky.
Poslední cestující čekal na pasovou kontrolu po příletu do Prahy téměř dvě...

Zřejmě největší ránu představuje nečekaná ztráta zaměstnání pro mladé piloty, jimž se nemalá investice nestihla vrátit – teprve nedávno prošli výcvikem a u nízkonákladových Smartwings svoji zdánlivou „kariéru snů“ začínali.

„Spousta kamarádů si na to brala půjčku, a když je teď vyhodí, nebudou ji mít ani z čeho splácet, s naší praxí nebude jednoduché sehnat rychle novou práci,“ říká tentýž sedmadvacetiletý pilot, jemuž se vrátily desítky odmítavých odpovědí od potenciálních nových zaměstnavatelů se slovy, že je „překvalifikovaný“. „S pilotováním se každopádně můžeme na nějakou dobu rozloučit, o finanční stránce věci raději nemluvím,“ dodává hořce.

Jen samotné Smartwings, jejichž součástí jsou i České aerolinie, propustí v první vlně – středou počínaje – přes 50 pilotů a asi dvě stovky letušek a stevardů. „Ze Smartwings tento týden propustí 50 pilotů, 75 stevardů a letušek a 45 lidí z kanceláří,“ sdělil v úterý serveru Lidovky.cz místopředseda Odborové organizace zaměstnanců Smartwings (OOZS) Petr Ježek. Podle něj dalších asi 120 ze 190 palubních průvodčí opustí bezmála stoleté ČSA. O práci v oblacích letos přišly kvůli koronakrizi i desítky dalších letušek, které pro Smartwings pracovaly jen přes letní sezonu.

V důsledku koronakrize má z celé skupiny nedobrovolně odejít až 600 zaměstnanců. Jednou z prvních je například vedoucí kabiny Kateřina Hodovalová, která u společnosti létá 16 let.

„Dnes jdu podepsat výpověď. Nenapadlo mě, že v první linii vyberou nejzkušenější lidi,“ posteskla si Hodovalová, která zatím netuší, co bude dělat. „Po škole jsem pracovala na letišti a pak šla létat, po dvaceti letech v letectví de facto nic neumím, je to průšvih,“ zoufá si. „Novou práci potřebuji okamžitě, jinak nezaplatím hypotéku.“

Odbory slibují obranu

Ve Smartwings Group před propouštěním pracovalo zhruba 2500 lidí, z nichž velká část přistoupila na zkrácení úvazku. „S příchodem krize skoro všem zaměstnancům vedení snížilo úvazky, a to i na 25 procent. Z toho jim vypláceli 60procentní mzdu a z této směšné částky teď dostanou odstupné, když je vyhodí,“ říká odborář Ježek s tím, že takové jednání není v souladu se zákonem. „Obrátil se na nás s prosbou o pomoc jeden kapitán, který dostal výpověď, půjdeme mu svědčit k soudu,“ dodal Ježek.

„Všechna rozhodnutí, která doposud udělali – a to jak částečnou zaměstnanost, tak oznámení hromadného propouštění – jsou protiprávní a OOZS podnikne veškeré možné právní kroky k nápravě,“ oznámil serveru Lidovky.cz předseda leteckých odborářů Patrik Jaška.

„Skupina Smartwings, stejně jako ostatní letecké společnosti ve světě, realizuje restrukturalizační proces a jeho součástí je i optimalizace počtu zaměstnanců,“ sdělila serveru Lidovky.cz mluvčí Smartwings Vladimíra Dufková. Důvodem redukce pracovních míst je podle ní dramatický propad v příjmech kvůli celosvětovému omezení cestovního ruchu, a tedy vynucené snížení počtu provozovaných letadel.

Oznámení dopravce, že se uchyluje k hromadnému propouštění, přišlo koncem června ve stejný den, kdy vláda umožnila, aby na záruky v podpůrném programu Covid plus nově dosáhly také firmy z odvětví dopravy a cestovního ruchu s více než 250 zaměstnanci. Podle odborářů měla společnost krizové řešení projednat s OOZS, ale Smartwings prý jejich letos v únoru založenou organizaci ignoruje.

„Nesplnila podmínky stanovené zákoníkem práce a nevzniklo jí oprávnění působit u zaměstnavatele,“ obhajuje postoj skupiny vůči OOZS mluvčí Dufková. „Můžeme dokázat, že postupujeme přesně v souladu se zákonem,“ ohrazuje se Ježek.

Tuzemská Smartwings Group původně jednala se státem o záruce ve výši 500 až 900 milionů korun za úvěry, které mají firmě pomoci překonat dopady omezení provozu. Podmínkou by v takovém případě bylo přejmenování firmy na ČSA a udržení všech původních 2500 zaměstnanců. Pokud ale budou dopravní společnosti čerpat ze standardních programů, jako je třeba Covid plus, stát žádné specifické požadavky vůči těmto firmám mít nemůže, uvedl ministr dopravy a průmyslu Karel Havlíček (za ANO).

Propouští se po celém světě

Mezinárodní letecké cestování se s příchodem koronaviru načas téměř zastavilo. I když nyní aerolinky po celém světě pomalu zavádějí nový letový řád a mohlo by se zdát, že se letecká doprava staví zpátky na nohy, do předkoronavirových kolejí se podle odhadů odborníků vrátí nejdříve v roce 2023. K bolestivému propouštění proto byla nucena přistoupit řada aerolinek, o práci přijdou desítky tisíc letušek a pilotů.

Například dubajské aerolinky Emirates minulý týden oznámily, že budou v důsledku koronaviru nuceny zrušit až 9000 pracovních míst. Německá Lufthansa se zbaví každého pátého zaměstnance, v součtu pak dostane výpověď asi 26 tisíc lidí. Tisíce pracovníků propustí například i Air France nebo EasyJet. Snižování stavů plánují například i KLM, American Airlines a další.