Pátek 29. března 2024, svátek má Taťána
130 let

Lidovky.cz

Ekonomika

Za časté nehody na železnici může pravděpodobně přetížení strojvůdců. Dopravci evidují podstav až 300 lidí

Osobní a nákladní vlak se podařilo 15. července po osmé hodině ráno od sebe odtrhnout. foto: ČTK

Původní zpráva
PRAHA - U Perninku na Karlovarsku se minulé úterý čelně srazily dva osobní vlaky; 24 lidí se zranilo, dva zemřeli. V Praze-Běchovicích se v pátek střetl osobní vlak s rychlíkem; nikdo nebyl zraněn. Strojvedoucí osobního vlaku v úterý projel návěstidlem na červenou a narazil do stojící poštovní soupravy; stal se jedinou obětí, zraněno bylo přes 30 osob.
  17:57

Jen za poslední týden se na českých železnicích odehrály tři srážky vlaků, všechny podle dosavadního vyšetřování způsobila lidská chyba.

Podle mluvčího Drážní inspekce Martina Drápala se pravděpodobně jedná o souhru náhod. „Z minulosti víme, že pokud se začnou stávat vážnější dopravní nehody, většinou přicházejí ve vlnách, kdy se srážek stane v krátké době více,“ sdělil pro Lidovky.cz. Jednotlivé vlny jsou prý rozděleny také regionálně. „V minulém roce se vážné nehody držely v Jihomoravském kraji, letos je to kraj Středočeský,“ říká.

Ve většině případů vážných nehod na železničních tratí je podle Drápala příčinou právě selhání člověka. Alkohol jako příčina nehod by podle něj neměl hrát zásadní roli. Společný jmenovatel však není známý.

Naložení vlaku na přívěs kamionu trvalo asi hodinu. Hasiči využili techniku...
Příčinu nehody vyšetřují policie, drážní inspekce i České dráhy, které dopravu...

Vážným problémem by mohlo být přetížení strojvedoucích, na to si stěžuje jejich federace. Strojvedoucí by měli řízením vlaku strávit maximálně 13 hodin, poté nastává povinnost odpočinku. „V současné době máme indicie, že někteří strojvedoucí používají vedlejší pracovní poměry u menších dopravců a překračují tak dobu, kterou by měli strávit řízením drážního vozidla,“ sdělil pro Lidovky.cz mluvčí Drážního úřadu Martin Novák.

„Zároveň někteří dopravci nutí strojvedoucí, aby dokončili cestu do cíle, a to i přes normu,“ dodal. V minulosti se podle něj objevily i názory, že se strojvedoucí řízení drážního vozidla dostatečně nevěnují.

I když tuzemští železniční dopravci evidují podstav mezi 200 až 300 strojvedoucích, nároky na jejich kvalifikaci se dlouhodobě nemění. Kromě nezbytných výcviků a školení musí k získání licence projít také zdravotní prohlídkou, která spočívá ve fyzické a psychické způsobilosti. O rok, tedy na 20 let, klesl minimální věk, kdy k řízení lokomotivy může strojvůdce usednout. Ten je paradoxně nižší než pro nástup řidiče tramvaje, jemuž musí být nejméně 21 let. 

Podle statistik dojde ročně až k 50 srážkám drážních vozidel, součástí tabulek jsou však i drobné srážky - například při posunu, kde vzniká škoda v rámci tisíců korun. „V posledních letech evidujeme každoročně minimálně jednu vážnější nehodu, letos už jsou, bohužel, dvě s následkem smrti,“ sdělil Drápal.

Kromě podstavu, jenž se v důsledku častého využití nároku na dovolenou v létě prohlubuje, nemá roční období na střety drážních vozidel vliv. V letním období jsou však častější střetnutí s automobily, chodci či cyklisty na železničních přejezdech.

Autor:

FOR KIDS by měl být zážitkem pro celou rodinu, říká Monika
FOR KIDS by měl být zážitkem pro celou rodinu, říká Monika

Monika Pavlíčková (35 let) je maminkou dvou dcer, sedmileté Terezy a čtyřleté Laury, a zároveň také manažerkou obchodního týmu společnosti ABF,...