2. listopadu 2011 14:07 Lidovky.cz > Byznys > Doprava

Za Plzní vyroste nejdelší železniční tunel v Česku

Lötschbergský úpatní tunel | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Lötschbergský úpatní tunel | foto: škReprofoto

PLZEŇ Příští rok na jaře odstartuje největší železniční stavba v Plzeňském kraji za posledních 20 let. Úsek III. koridoru z Rokycan do Plzně, který přijde na necelých osm miliard korun, bude hotový v roce 2015.

Zhruba polovinu nákladů na novou trať, po níž budou vlaky jezdit 160 km/hod., spolkne nejdelší český železniční tunel z Kyšic za známý plzeňský vrch Chlum, který bude měřit přes čtyři kilometry.

ČTĚTE TAKÉ:

Sdělil to řekl šéf přípravy stavby Milan Majer z plzeňské Správa železniční dopravní cesty, která je investorem akce.

"Zatím nejdelší železniční tunel v ČR je březenský, 1758 metrů dlouhý, na přeložce tratí mezi Březnem a Chomutovem, dokončili jsme ho v roce 2007," řekl Majer, který se na jeho stavbě také podílel. Březenský tunel je o 11 metrů delší, než je 100 let starý tunel pod Špičákem, také v Plzeňském kraji. Z dvoukolejných tunelů je špičácký nejdelší v ČR.

TŘETÍ KORIDOR

Část III. koridoru z Rokycan do Plzně bude měřit 14,1 kilometru. Ze současné trati, která je dlouhá 20,2 km, povede polovina nového úseku ve stávající stopě. Na koridoru z Prahy do Chebu už jsou hotové úseky z Plzně do Stříbra a z Chebu do Plané. Tento měsíc skončí část Stříbro - Planá, příští rok Beroun - Zbiroh a o rok později Zbiroh - Rokycany. Zbylé části Praha - Beroun a Cheb - státní hranice se připravují.

V připravovaném železobetonovém tunelu mezi Kyšicemi a Plzní budou vybudovány dva tubusy vedle sebe. Tunel bude na úseku Rokycany - Plzeň nejdelší stavbou.

"Jakmile odstartuje stavba trati, tak začnou přípravné práce na tunelu. Z hlediska délky je to limitující stavba, která skončí tak na jaře 2015, aby byl čas propojit ji s úseky před a za tunelem," dodal Majer.

Úsek III. koridoru z Rokycan do Plzně. Nová trať je vyznačena modře.

Úsek III. koridoru z Rokycan do Plzně. Nová trať je vyznačena modře.

Milión kubíků zeminy

Při ražbě tunelu se ze stavby odveze jeden milion metrů krychlových zeminy; jedna tatra s přívěsem odveze 16 m3. Nadloží nad oběma tubusy bude mít výšku od 12 do 35 metrů, nejvíce u Chlumu. Investor nezvolil trasu pod vrcholem s rozhlednou, ale bokem k zábělské silnici.

Kromě přístupů od portálů budou vstupy pro záchranáře v propojkách mezi tunely, asi po 500 metrech, kde budou kamery. Propojkami by se cestující v případě kolize mohli dostat ze zasaženého do nezasaženého tunelu. Šírka tubusu bude závislá na technologii ražby, kterou zvolí vítězný dodavatel úseku. Výběrové řízení má být vyhlášeno tento měsíc.

ČTK, Lidovky.cz