18. března 2016 7:01 Lidovky.cz > Byznys > Doprava

Záchrana ‚skokanů‘ v metru se prodlouží. Řidiči mají zákaz zkratovat koleje

Stanice pražského metra. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Stanice pražského metra. | foto:  Tomáš Krist, MAFRA

PRAHA Až o několik minut se může protáhnout záchranná akce v pražském metru, když někdo spadne či úmyslně skočí do kolejiště. Strojvůdci dostali na začátku března zákaz zkratovat kolejnici, kterou proudí elektřina. „Zkrat“ je podmínkou pro to, aby mohl pro nešťastníka někdo sestoupit na trať.

Modelová situace vypadá takto: když někdo v metru spadne před vlak, jeho strojvedoucí dá vědět dispečerovi, který zajistí vypnutí napájení. Aby bylo úplně jisté, že takzvaná přívodní kolejnice není pod proudem, použije strojvedoucí takzvanou přenosnou zkratovačku, kterou má ve voze při ruce. Pak teprve smí do akce nastoupit záchranáři.

Jenže podle zjištění serveru Lidovky.cz došlo 21. ledna k velké nepříjemnosti po pádu člověka do kolejiště. Kvůli chybě zaměstnanců pražského dopravního podniku výše zmíněný bezpečnostní postup selhal.

Přenosný zkratovač ve vlaku pražského metra.

Přenosný zkratovač ve vlaku metra.

„Příčina samotného zkratu při uvedené mimořádnosti byla v pochybení zúčastněných provozních pracovníků. Závažný by však mohl být důsledek takového pochybení v případě nespolehlivosti zkratovací soupravy, proto bylo opatření přijato,“ odkazuje mluvčí podniku Jiří Štábl na zákaz ze 7. března, jehož text mají Lidovky.cz k dispozici.

V důsledku to znamená, že záchrana člověka trvá déle, což přiznávají i zástupci dopravce. To může být problém ve chvíli, kdy v kolejišti leží zraněný člověk a o jeho životě rozhoduje každá minuta. Pro lepší představu: podle odhadů lidí zevnitř podniku může strojvůdci zajištění kolejnice trvat zhruba tři minuty.

„Nyní musí přívodní kolejnici po vypnutí napájení zkratovat dozorčí stanic pevnými zkratovači, což trvá déle, než když to dělal strojvedoucí,“ připouští mluvčí Štábl. Je samozřejmě třeba dodat, že kolejnice už by po vypnutí takzvaným elektrodispečerem pod proudem být neměla, takže úraz způsobený elektřinou není příliš pravděpodobný.

Pro zaměstnance podniku je však nový předpis nepříjemnou komplikaci. Zajistit trať pro záchrannou akci totiž nyní musí dozorčí stanice pomocí takzvaných pevných zkratovačů, které se ale ve stanicích metra na trasách A, B a C nachází na různých místech. Každý terminál je specifický a pražské metro jich má nyní celkem 61.

Některé mají umístěné zkratovače hned za místností dozorčího, v některých případech je však nutné, aby tento člověk přeběhnul celé nástupiště. A pochopitelně nemusí být vždy okamžitě k dispozici.

Zákaz použití přenosnéjo zkratovače v pražském metru.
Přenosný zkratovač ve vlaku pražského metra.

Zatím je zákaz používání přenosných zkratovačů opatřením na přechodnou dobu. „Technici nyní zařízení zkoumají. Vznikly tam nějaké pochybnosti a bezpečnost je prioritou,“ podotýká k aktuálnímu stavu dopravní ředitel podniku Ladislav Urbánek. Nyní je nutné vyloučit selhání technického faktoru.

Jednotková cena (nyní nepoužívaného) přenosného zkratovače je 20 tisíc korun. V každé soupravě metra jsou dva, protože vlak má řídicí kabinu na obou koncích. Na trase A je 49 souprav, na B 54 a na C zhruba 60.

Pevné zkratovače, umístěné ve stanicích, používají dozorčí zcela běžně. Před noční výlukou, kdy dochází k různým údržbovým pracím, s ním zajistí přívodní kolejnici, aby v ní neprobíhal proud a nemohl nikoho ohrozit.

Michal Pavec

Autor

Michal Pavecmichal.pavec@lidovky.czČlánky