3. června 2012 16:45 Lidovky.cz > Byznys > Doprava

Bárta mstí své muže. Správa železnic ohýbá zakázky, tvrdí

Vít Bárta v kanceláři po Gustavu Husákovi | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Vít Bárta v kanceláři po Gustavu Husákovi | foto: Jindřich Mynařík, Lidové noviny

PRAHA Bývalý ministr dopravy Vít Bárta obviňuje šéfa Správy železniční dopravní cesty Jiřího Koláře z toho, že změnami ve výběrových řízeních přihrává zakázky jen pár velkým společnostem. Kolář před časem vystřídal ve SŽDC „Bártova muže“ Pavla Habartu.

„Někteří lidé“ měli Bártu informovat o tom, že 18. května se v jedné z malostranských restaurací sešly špičky významných firem podnikajících v údržbě železnic.

„Ondřej Novák, ředitel společnosti Viamont, je zde organizoval z hlediska toho, která z firem bude mít jak velký podíl na trhu s opravami a údržbou pro SŽDC,“ řekl bývalý ministr dopravy v pořadu Partie.

Dobeš chyby odmítá

„Já se opravdu nedomnívám, že bychom činili personální změny kvůli politickým tlakům nebo kvůli tlaku nějakých firem. Je to naprostý nesmysl a absolutně to odmítám,“ reagoval v Otázkách Václava Moravce ministr dopravy Pavel Dobeš.

Nový ředitel Správy železnic Jiří Kolář podle Bárty změnami ve výběrových řízeních zavedl oligopol velkých firem a výrazně tak omezil volnou hospodářskou soutěž.

Na policii se nepravomocně odsouzený poslanec Bárta zatím neobrátil, chystá ale podnět k antimonopolnímu úřadu.

Konec „Bártova muže“

Kolář v dubnu ve funkci generálního ředitele SŽDC nahradil „Bártova muže“ Pavla Habartu, který byl jejím řízením pouze pověřen. Chyběla mu totiž dostatečně dlouhá praxe v řízení železniční dopravy.

Kromě Habarty opustil vedení SŽDC také náměstek generálního ředitele pro ekonomiku a člen Věcí veřejných Jiří Kohout.

ČTĚTE TAKÉ:

Na netransparentní a nehospodárné chování některých zaměstnanců SŽDC při zadávání veřejných zakázek upozornila ve své výroční zprávě za rok 2010 i Bezpečnostní informační služba. V letošním roce by proto mělo být v podniku provedeno několik auditů.

SŽDC vznikla oddělením od původní státní organizace České dráhy. Stará se mimo jiné o koleje, sestavuje jízdní řád a zajišťuje rovný přístup dopravců na železniční síť. Působí také jako investor do výstavby tratí. Správa zaměstnává 18 000 lidí.

mevMartin Nevyhoštěný

Moje dcera má dvě mámy. Mám na to právo?
Moje dcera má dvě mámy. Mám na to právo?

Jsem mámou jedné úžasné holčičky, která si žije ve svém batolecím světě a nic ji netrápí. To však bohužel nemohu úplně říct o sobě, tak jsem se rozhodla se ze svých obav a pochyb aspoň vypsat.