Čtvrtek 27. února 2020svátek má Alexandr 5 °C občasný déšť se sněhem Předplatné LN
Lidovky.cz > Byznys > Doprava

Poslední úsek D8 se může otevřít. Předčasné používání dálnice povolilo ministerstvo

U obce Bílinka nedaleko Lovosic doposud dálnice D8 končí. Řidiči mířící směrem... | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy U obce Bílinka nedaleko Lovosic doposud dálnice D8 končí. Řidiči mířící směrem... | foto:  Dan Materna, MAFRA

PRAHA Zbývající dvanáctikilometrový úsek dálnice D8 se může v sobotu večer otevřít. Ministerstvo dopravy ve čtvrtek povolilo předčasné užívání části dálnice od Lovosic do Řehlovic. Sdělil to mluvčí ministerstva Tomáš Neřold. Dálnice dlouhá 92 kilometrů, která spojuje Prahu přes Ústí nad Labem směrem do Drážďan, se stavěla víc než 32 let.

Ministerstvo dopravy povolilo zprovoznění dálnice na základě souhlasných stanovisek všech dotčených orgánů. „Podkladem pro povolení stavby byl i odborný posudek stability svahů širšího okolí dálnice, včetně oponentního vyjádření České geologické služby ke stabilitní situaci,“ uvedl mluvčí. Území sesuvu poblíž Litochovic na Litoměřicku i okolí Prackovické estakády se bude podle Neřolda nadále monitorovat tak, aby byla zajištěna bezpečnost dálnice.

Povolením předčasného užívání se pouštějí auta na stavbu, která ještě není zcela dokončena, ale už je možné po ní bezpečné jezdit. V tomto režimu se zahajuje provoz na většině dálničních staveb. Na D8 se budou ještě dokončovat mosty přes dálnici nebo vegetační úpravy podél dálnice.

Dvojice tunelů na D8 u Petrovic poblíž hranic s Německem.
Dálnice D8 se stavěla od roku 1984, budování posledního rozdělaného úseku,...

Na trasách mezi dvěma dříve dokončenými úseky D8 mezi Lovosicemi a Řehlovicemi se dosud zejména ve špičkách tvořily kolony. „Stav, kdy tranzitní doprava včetně kamionů jezdí přes obce, poškozuje jak obyvatele, tak životní prostředí. Doufám, že si po zprovoznění dálnice konečně oddechnou,“ uvedl ministr dopravy Dan Ťok (za ANO). Policie si od zprovoznění dálnice slibuje snížení počtu nehod.

Výstavba D8 byla zahájena v dubnu 1984 na Ústecku, první čtyřkilometrový úsek se otevřel o šest let později. Část, jejíž užívání bylo ve čtvrtek povoleno, se budovala od května 2012. Stavbu protáhly soudní spory s ekology, kteří prosazovali jinou trasu dálnice přes České středohoří, a také sesuv půdy z června 2013 u Litochovic nad Labem.

Původní cena za poslední úsek D8 byla 8,9 miliardy korun, během stavby se rozpočet zvýšil o 1,2 miliardy. Další stamiliony stálo zabezpečení u Litochovic a Prackovic.

Premium

Postavili si malý domek. Přezdívají mu termoska na bydlení

Cestičky okolo domu vydláždili kameníci, u vchodu osadili dva kamenné stupně. Z... | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Nic z moderního komfortu v něm nechybí, na druhou stranu ani centimetr nikde nepřebývá. Tomáš Staněk navrhl a postavil...

Premium

Dobrá káva jde uvařit i doma. Testovali jsme přístroje pro její výrobu

ilustrační snímek | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Chutnou kávu si uvaříte i doma. Dražší špičkové přístroje uvaří voňavé espresso zmáčknutím knoflíku. Na filtrovanou...

Premium

Test střešních boxů: které jsou vhodné pro lyže a jakou mají nosnost

Střešní boxy | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Střešní boxy výrazně zvyšují převozní možnosti auta – nabízejí obvykle od 300 po více než 500 litrů dodatečného objemu...