5. října 2010 15:31 Lidovky.cz > Byznys > Doprava

Železnici čeká masivní propouštění. Do vánoc odejde až desetina lidí

Úsek železnice mezi Masarykovým nádražím a pražskou Libní | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Úsek železnice mezi Masarykovým nádražím a pražskou Libní | foto: stavbaroku.cz

PRAHA Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) propustí k letošnímu 1. prosinci 950 zaměstnanců, což představuje zhruba desetinu současného počtu pracovníků firmy.

 Na dotaz ČTK to dnes uvedl mluvčí správy Pavel Halla. Odbory se k situaci chtějí vyjádřit za 14 dnů po jednání podnikového výboru.

"Lidé již dostali výpovědi a v prosinci už u nás nebudou. Propouští se napříč všemi činnostmi, jen z ředitelství odejde 112 lidí," řekl Halla. SŽDC si od snížení stavů slibuje příští rok úsporu asi 500 milionů korun, tedy více než desetiny provozních nákladů. Správa nakonec upustila od "maximální varianty" snižování stavů, která počítala s odchodem až 1200 lidí.

Z celkového počtu propuštěných má 250 nárok na odchodné z vládního Doprovodného sociálního programu, který se týká lidí v předdůchodovém věku. "Důchodový věk šel automaticky, to by ale v žádném případě nestačilo," uvedl Halla.

Podle předsedy podnikového výboru Odborového sdružení železničářů Adolfa Hradílka se budou odbory situací podrobně zabývat za 14 dnů. "Stanovisko budeme mít za 14 dnů, až nám zaměstnavatel k tomu dá podrobné rozbory, odkud ti lidé odejdou," uvedl Hradílek.

"Hloupost státu"
Předseda Svazu odborářů služeb a dopravy (SOSAD) Jaromír Dušek označil propouštění v SŽDC za hloupost státu. Propuštění zaměstnanci podle Duška nakonec budou pro stát dražší, než kdyby zůstali u státní organizace v pracovním vztahu. Železničáři mají ztížené uplatnění na trhu práce, zvláště v době krize, dodal Dušek.

Čtěte více:


Ke stovkám odcházejících zaměstnanců se před několika dny dobrovolně připojil i dlouholetý ředitel SŽDC Jan Komárek. Jako důvod uvedl, že je příliš spojen s dosavadním směřováním organizace, které bude třeba "předefinovat". Konkrétnější ale nebyl.

Správa železnic vznikla v rámci liberalizace dopravního trhu oddělením od původní státní organizace České dráhy. Stará se mimo jiné o koleje, sestavuje jízdní řád a zajišťuje rovný přístup dopravců na železniční síť.

Působí také jako investor do výstavby tratí, jen letos má v rozpočtu přes 35 miliard korun. Šetřit musejí všechny podřízené organizace ministerstva dopravy. Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD), Státní fond dopravní infrastruktury (SFDI) a Správa železniční dopravní cesty by měly příští rok ušetřit na provozu dvě miliardy korun. Například z ŘSD odejde do konce roku 200 zaměstnanců z celkových 1900, výpovědi dostali především úředníci.

Lidovky.cz, ČTK