Pátek 29. března 2024, svátek má Taťána
130 let

Lidovky.cz

Železniční trpaslík sílí. Arriva koupí nové vlaky a denně spojí Prahu a Trenčín

Slovensko-cest

  6:00
PRAHA - Výraznou expanzi chystá jeden z menších hráčů na českém železničním trhu. Společnost Arriva, jejíž byznys stojí především na autobusových spojích, si podle zjištění serveru Lidovky.cz zažádala o rozšíření své dosud víkendové linky Praha – Trenčín. Přikoupí i nové vlaky.

Dieselový vlak společnosti Arriva. foto:  František Vlček, MAFRA

Arriva zatím využívá jedinou motorovou soupravu, s níž přes týden jezdí na vytížené trati mezi Prahou a Benešovem a o víkendu ji pak posílá na pětihodinovou cestu do slovenského Trenčína.

To se od prosince tohoto roku pravděpodobně změní, protože dopravce je s vytížením přeshraniční trati spokojený a hodlá ji využít podstatně více.

Jančurův nový slovenský plán: chce jezdit vlakem mezi Prahou a Bratislavou

„Společnost Arriva Service si objednala na trati Trenčín – Horné Srnie – Praha kombinaci vlaků vedených v pracovních dnech, v sobotu a neděli. Celkově je to jedenáct tras týdně. V jednom dni to bude maximálně jeden pár vlaků,“ uvedla Martina Pavlíková, mluvčí společnosti Železnice slovenskej republiky, která se stará o tamní kolejové trasy.

Znamená to, že dieselové vlaky Arrivy budou na zmíněné trati pendlovat v podstatě každý den. Pro úplnost: expanzi plánuje na Slovensku i další český dopravce, RegioJet podnikatele Radima Jančury. Od prosince by rád posílal své žluté vlaky na trať Praha – Brno – Bratislava. Další český hráč Leo Express si zachová současné dva páry vlaků jezdící mezi Prahou, tatranskými městy a Košicemi.

Vlak společnosti Arriva.

V případě Arrivy je výrazné rozšíření stávající linky logický tah, který dopravce v případě ziskovosti víkendového spoje do Trenčína avizoval už dříve.

„O trasu do Trenčína jsme skutečně požádali. Je to jedna z variant, o které uvažujeme. Uvidíme, jak se bude letos víkendová linka vyvíjet, pak se rozhodneme, není to definitivní,“ potvrdil oficiální zájem o rozšíření provozu šéf české Arrivy Daniel Adamka. Firma je součástí německého státního koncernu Deutsche Bahn.

Nové vlaky z Německa

Právě prostřednictvím mateřské společnosti se česká dcera pravděpodobně dočká nových souprav. Z vozového parku Deutsche Bahn pochází i aktuální dieselová souprava s kapacitou 143 lidí, kterou si firma pořídila před čtyřmi lety.

Právě kvůli dieselovému pohonu si Arriva vybírá přednostně trati, které nejsou plně elektrifikované, což splňuje právě cesta do Trenčína vedoucí přes Vlárský průsmyk.

Vlak do Trenčína zaplníme. Máme v plánu i další tratě, říká šéf Arrivy

„Další jednotky dorazí z Německa už v průběhu tohoto roku. Potřebujeme záložní vlak a také bychom rádi na české železnici rozvíjeli další projekty, o kterých přemýšlíme. Vlaky, které bychom rádi přivezli, by měly být obdobného typu, jako je naše současná jednotka,“ popsal Adamka.

Už v zimě tohoto roku šéf české Arrivy řekl, že ideálním stavem je pro něj flotila čítající deset dieselových vlaků.

Vlak Arriva – ilustrační foto
Dieselový vlak společnosti Arriva.

Přestože zatím nechce být zatím konkrétní, je velmi pravděpodobné, že firma počítá s rozšířením svých aktivit i v Česku, kde si konkuruje především s Českými drahami a jejich soupravami City Elefant. Arriva provozuje od konce února spojení mezi Prahou a Benešovem, přičemž mimo hlavní město zastavuje v Čerčanech, Strančicích a Mnichovicích.

Pokud vyjdeme z Adamkova dřívějšího vyjádření pro Lidovky.cz, úvahy dopravce se pravděpodobně stáčí k pokračování trasy z Benešova do Sedlčan nebo Vlašimi. Český správce železnice SŽDC už ale dříve avizoval, že žádosti o změny tras, kterých se letos sešlo na čtrnáct tisíc, nebude komentovat.

Arriva není na české železnici nováčkem. Před třemi lety se pokusila na komerční riziko (krajem nedotovaná trať - pozn. red) spojit hlavní město se středočeskými Kralupy, ale po několika měsících linku zavřela.

V rámci dotované dopravy jezdí s pronajatými vlaky na lokálních tratích Šumperk - Kouty nad Desnou a Petrov nad Desnou – Sobotín. Obsluhuje je se čtyřmi soupravami, které patří Svazku obcí údolí Desné.

Autor: