Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) je přesvědčeno, že ve veřejném zájmu je možné průzkum provést, přestože všechny smlouvy včas nevypovědělo, a že zemědělci stavbu úmyslně komplikují.
Podle starosta Časů Zdeňka Seidla silničáři pozemky sice vykoupili, nájemní smlouvy však vypověděli pozdě. „V srpnu přišla zemědělským podnikům, které tam hospodaří, výpověď na pozemky Časy - Ostrov, kde je vysloveně uvedeno, že nájemní doba končí 30. září 2017. V úterý přišel dopis, že dnes nastupují dělat archeologický průzkum,“ řekl Seidl. Na situaci na trase Časy - Ostrov ve čtvrtek upozornila Česká televize. Seidl dodal, že na možné problémy s roční výpovědní lhůtou upozorňoval silničáře už před několika měsíci.
D1 je opět průjezdná. Demolice mostů ji uzavřela od sobotního večera |
Podle něj není řešením, že ŘSD nabízí zemědělcům úhradu škody, neboť farmáři mají až do konce září na pozemcích závazky, například kvůli zemědělským dotacím. „Nejdřív udělat škodu a pak se s tím, komu jste ji způsobili, začít domlouvat, jak velikou, tak takhle by to by asi být nemělo a myslím, že je to protizákonné,“ dodal Seidl. Volat policii je rozhodnutý i v budoucnu, kdyby se situace opakovala, případně se chce obrátit na stavební úřad, aby stavbu zastavil. Pronajatých pozemků je podle Seidla více než 90 procent.
Bagry tady nechceme, tvrdí farmáři
Námitky má i farmář Petr Kostkan z Časů. „Svolil jsem, aby se na pozemcích pohybovali, ale nepřeju si, aby sem najel bagr. Nepřipadá v úvahu, aby tady něco dělali,“ řekl Kostkan. Obdobná situace nastala i u pozemků, na nichž hospodaří zemědělská společnost Chroustovická. „Nemají právo vstupovat na naše pozemky. Výstavba silnic je potřeba, nikdo jí nebrání, je ale nutné, aby se k zemědělcům chovali slušně. Nikomu v oblasti nedali vědět, jak se s nimi dohodnou,“ uvedla prokuristka firmy Martina Jelínková. Na pozemky má společnost smlouvu na dobu určitou.
D1 se připravuje na demolici nadjezdů. Silničáři omezili provoz |
Mluvčí ŘSD Jan Rýdl tvrdí, že stavba dálnice jako stavba ve veřejném zájmu je nadřazena lokálním smlouvám. Podle něj zemědělci dobře věděli, že se v letošní stavební sezoně začne stavět. O uhrazení prokazatelné škody je ŘSD ochotné jednat. „Můj názor je, že jde o úmyslnou komplikaci stavby podobně, jako byly úmyslně komplikovány výkupy pozemků,“ řekl Rýdl.
Soutěž na archeologické práce na 27kilometrový úsek D35 mezi Opatovicemi a Ostrovem vyhrála společnost Eurovia s cenou 193 milionů korun bez DPH. Zvlášť silničáři vyhlásili výběrové řízení na zemní práce, získal je Hochtief s nabídkou 83 milionů korun bez DPH. Silnice se měla začít stavět na podzim. Pokud by se průzkum nepodařilo před tím dokončit, mohlo by to zahájení výstavby výrazně oddálit.