5. června 2015 13:49 Lidovky.cz > Byznys > Doprava

Zklamání na drahách. Nádraží musí prodat laciněji, nařídil Brusel

Nejkrásnějším nádražím je budova v Rynolticích na Liberecku. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Nejkrásnějším nádražím je budova v Rynolticích na Liberecku. | foto: MAFRA - Ota Bartovský

PRAHA České dráhy získají za převod nádraží na Správu železniční dopravní cesty asi o pět miliard korun méně, než očekávaly. Roky připravovanou transakci, od které si dopravce sliboval až osm miliard korun na umoření dluhů za nákup nových vlaků, nyní zkomplikoval dopis z Evropské komise ministerstvu dopravy.

Brusel v něm předběžně oznamuje, že prodej schválí, ale jen za 2,9 miliardy korun, což je pod účetní hodnotou nádražních budov, potvrdilo několik zdrojů z ministerstva i obou státních firem.

„Dopis dostaneme oficiálně v nejbližších dnech,“ řekl ministr Dan Ťok. Jde o běžný přístup, kdy komise partnery dopředu neoficiálně uvědomí o svých záměrech před tím, než vydá oficiální stanovisko. Do doby, než komise zapracuje připomínky české strany, odmítl šéf resortu uvést konečnou cenu, kterou komise v dokumentu stanovila.

Převod by se měl uskutečnit letos

„Víme o tom, že přišlo stanovisko a že je souhlasné,“ řekl mluvčí Správy železničních dopravních cest (SŽDC) Jakub Ptačinský. S podrobnostmi zatím není správa železnic sice detailně seznámena, očekává ale, že se převod podaří uskutečnit ještě letos, dodal mluvčí.

Ministerstvo se na komisi s žádostí o posouzení transakce obrátilo dobrovolně. Případný souhlasem chtělo argumentovat, pokud by převod majetku mezi státními organizacemi někdo napadl jako nedovolenou podporu.

O ceně bude možné jednat

Necelé tři miliardy korun odpovídají částce, kterou by za budovy podle komise zaplatil tržní investor, a není to tedy státní podpora. Podle zjištění ČTK bude o ceně schválené komisí ještě možné jednat. Měnit se ale může spíše v řádu stovek milionů korun, nikoliv miliard, a to jen tehdy, pokud změny ČD řádně zdůvodní. Součástí kalkulace není odhad ceny za pozemky pod budovami a kolejemi.

České dráhy informaci odmítly komentovat, podle zjištění ČTK ale nebere vedení ČD informaci z EU na lehkou váhu. Kvůli vyjádření komise, na které české ministerstvo čeká od loňska, se začátkem května sešel šéf resortu Ťok s eurokomisařkou pro hospodářskou soutěž Margrethou Vestagerovou. Po setkání tehdy Ťok uvedl, že se komise k převodu nádraží vyjádří do dvou nebo tří týdnů.

Správa železnic už dříve uvedla, že do opravy nádraží hodlá v prvním kole investovat 8,2 miliardy korun a opravit tak 200 nejvytíženějších nádraží v zemi. 

Nádraží měla být opravená do tří let poté, co budou převedena do majetku SŽDC. Celkem má SŽDC od Českých drah získat 1600 objektů, z nichž zhruba 1000 je nádražních budov. V utěšeném stavu je necelá polovina z nich a zbytek si vyžádá rozsáhlejší rekonstrukci. Zhruba 40 objektů, například nádraží v Plzni, Sokolově, Bílině, v Berouně a ve Strakonicích, patří mezi nejvíce zdevastovaná nádraží. Na jejich stavu se podepsala zdlouhavá jednání o tom, kdo má v Česku nádraží vlastnit. ČD proto dlouhodobě do oprav investovaly nezbytné minimum, i tak jde ale o stovky milionů korun ročně.

Kritici převodu nádraží

Mezi největší kritiky převodu nádraží patří brněnský podnikatel a majitel Student Agency Radim Jančura, který Českým drahám konkuruje s projektem vlaků RegioJet. Požaduje, aby stát nádražní budovy převedl z ČD na správu železnic bezúplatně, nebo aby ČD od ostatních železničních společností za použití stanic vybíraly poplatek. S tím ale počítá i varianta převodu stanic na SŽDC, která by pak tyto peníze vybírala od ČD i od konkurence.

ČTK