14. dubna 2016 6:30 Lidovky.cz > Byznys > Doprava

Žluté autobusy umožnily přežít Jančurovým vlakům. Teď soupeří o cestující

Radim Jančura s jedním ze svých autobusů v roce 2006. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Radim Jančura s jedním ze svých autobusů v roce 2006. | foto:  Petr Topič, MAFRA

PRAHA Flotila necelých dvou set žlutých autobusů přinesla 38 procent z částky, kterou skupina Student Agency loni vybrala od zákazníků. V současné době je tato část podnikání Radima Jančury poněkud ve stínu vlaků - nicméně právě těm pomohla přežít krizové období.

Není to tak dávno, kdy brněnská Student Agency dotovala prodělečnou železniční linku Praha – Ostrava. Mimo jiné i díky stabilně vydělávajícím autobusům, kterých má firma po nejnovějším nákupu 45 nových irizarů celkem 210.

„Vždy platí, že staré projekty financují ty nové. Tedy je přirozené, že naše autobusy či prodej letenek pomohly vlakům. Stejně tak linka mezi Prahou a Ostravou, která už je nyní v zisku, financuje naše nové projekty na železnici,“ popsal majitel skupiny Radim Jančura.

V současnosti musí zavedené provozy dotovat i dosud ztrátovou pražskou taxislužbu Tick Tack.

Na vlakovou dopravu, kterou pod značkou RegioJet provozuje skupina Student Agency od konce roku 2011, firma donedávna doplácela desítky milionů korun ročně. Do černých čísel se dostala až loni. Dá se ale říct, že ve srovnání s četnými autobusovými linkami, rozesetými po Česku i v Evropě, bylo Jančurovo železniční podnikání mnohem více na očích. Mimo jiné kvůli konkurenční vřavě s Českými drahami či dalším soukromníkem Leo Expressem.

Autobusová doprava je méně nápadná, ale v rámci dopravního byznysu Student Agency představuje velmi stabilní složku. Loni odvezli řidiči žlutých vozů 7,25 milionů cestujících. Letos si firma věří na osm milionů, čemuž nasvědčuje i nárůst z prvních tří měsíců roku o čtrnáct procent.

Společnost Student Agency si pořídila 45 autobusů Irizar i8. Na snímku majitel...
Autobus Irizar i8 společnosti Student Agency.

Tato část holdingu – od dubna pod „vlakovým“ názvem RegioJet – si navíc žije tak trochu vlastním životem. Když přišel Radim Jančura minulý týden na tiskovou konferenci, kde firma představovala novinky v autobusové dopravě, tvrdil, že o nových linkách slyší poprvé. A naznačil, že svým podřízeným nechává hodně volnou ruku.

„S našimi vlaky jezdíme do Košic. Zdálo by se tedy zbytečné, abychom tam vypravovali také autobusy, jejichž jízdné je vyšší. Dá se dokonce říct, že si naše železniční a autobusová část vzájemně konkurují. Pokud ale obě vydělávají, nevadí mi to,“ popsal Jančura.

Ostré lokty

Na vnitrostátním trhu s autobusy je situace odlišná než u vlaků. Konkurence není tak jasně narýsovaná – hráčů, kteří se perou o cestující je mnohem více.

Jančurovy žluté vozy si konkurují s různými menšími dopravci (často pod historickou značkou ČSAD), kteří se však zpravidla zaměřují na jednotlivé regiony. Celostátní konkurent jim schází.

Nutno dodat, že ne vždy se Student Agency zbavily konkurence v souladu s etikou.

Podle loňského verdiktu Nejvyššího správního soudu se Student Agency dopustila zneužití dominantního postavení na lukrativní lince Praha – Brno. V letech 2007 a 2008 tam podle dřívějšího rozhodnutí antimonopolního úřadu poškodila konkurenci, firmu Asiana, snížením cen na 50 korun. Následně firma cenu zase zvýšila.

Jančurův dopravce se soudně potvrzeným trestem nesouhlasil, ohradil se s tím, že dominance na trhu nezneužil.

„Pokud to přesto bylo zneužití dominantního postavení, jde o precedens pro to, aby ÚOHS stejně pojmenoval jednání Českých drah na trase Praha–Ostrava po příchodu našeho RegioJetu. České dráhy tam měly stoprocentní monopol, jezdily se ztrátou a týden po našem vstupu snížily ceny o 30 procent pod naši úroveň s cílem RegioJet jako nového dopravce z trhu vytlačit,“ bránil svoji firmu mluvčí Aleš Ondrůj.

Rekord. Ale výš nepůjdou

Aktuálně má RegioJet 210 autobusů, což je nejvyšší číslo v jeho historii. Jezdí s nimi na domácích i zahraničních linkách. Nechává se také najímat jako dopravce pro německou státní firmu Deutsche Bahn. Pro tu však jezdí v jejích bíločervených barvách a jejím logem.

Počty ve flotile ale firma zřejmě sníží, plánuje vyřazení hlavně starších strojů.

„V tuto chvíli máme rezervu asi 30 strojů. Některé starší budeme prodávat, celkový počet se pravděpodobně sníží,“ uvedla Ivana Kašická, která má ve Student Agency na starosti autobusy.

Michal Pavec

Autor

Michal Pavecmichal.pavec@lidovky.czČlánky

Najdete na Lidovky.cz