11. dubna 2019 5:00 Lidovky.cz > Byznys > Doprava

Prahu zaplavila po koloběžkách svítivá elektrokola. Radnice chce vyšší poplatek za ‚divoké‘ parkování

Pro vypůjčení kola je zatím nutné mít aplikaci, v budoucnu půjde kolo si... | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Pro vypůjčení kola je zatím nutné mít aplikaci, v budoucnu půjde kolo si... | foto: Tomáš Málek, Lidové noviny

Praha Minulý týden se objevilo v Praze 500 žlutozelených elektrokol. Do ulic je rozmístila firma Homeport česko-britského podnikatele Charlese Butlera, který je spoluzakladatelem řetězce s elektronikou Datart. Zájemci si kola na elektriku mohou půjčit v městských částech Praha 1 až 8 a v Horním Počernicích a pak je zaparkovat na jednom z 250 vhodných míst. Pokud zaparkují mimo ně, musí zaplatit peníze navíc, podle radnice Prahy 6 ale není poplatek dostatečně vysoký, po měsíčním vyhodnocení provozu chce s firmou jednat o jeho zvýšení.

Podobný model funguje už v osmi zemích a 21 městech – například v Londýně, Helsinkách, Liverpoolu nebo Trnavě. V Praze však poprvé provozuje systém sama firma Homeport, jinde pouze dodávala kola městům. Navíc pro elektrokola nejsou v Praze přímo zřízeny stanice, kde by se parkovala a dobíjela. Kola se těší oblibě, za první tři dny Pražané podle informací firmy uskutečnili přes 1300 jízd.

Mapa znázorňující zónu, ve které se mohou lidé s koly pohybovat (tlustá červená...
Zaparkované elektrokolo.

Samotné půjčení je jednoduché. Poté, co si uživatel stáhne aplikaci do svého mobilního telefonu a vytvoří si účet, už stačí skrze QR kód odemknout kolo a může jet. Právě v aplikaci na telefonu si zároveň jezdec může nastavit jak moc mu má elektromotor pomáhat, motor ale může z legislativních důvodů běžet jen do rychlosti 25 kilometrů v hodině.

První minuta jízdy na jednom z pěti set elektrokol je zdarma, za každou další uživatel zaplatí 2 koruny. Pokud se rozhodne, že pomoc elektromotoru nepotřebuje, získá zdarma prvních deset minut a posléze ho jízda bude stát jen korunu za minutu. Od května navíc společnost plánuje spuštění dlouhodobých tarifů, které nabídnou volné minuty. Cyklista se může prozatím pohybovat zejména na území městských částí Praha 1 až 8, Horních Počernic a částečně po Praze 10. 

Pokud hranici viditelnou i v aplikaci překročí, začne se postupně blokovat motor, kolo samo zpomalí a cyklista se musí vrátit do vyznačeného prostoru.

Právě na dohodu s městskými částmi je společnost pyšná. „Obzvlášť si ceníme toho, že díky technologickému řešení se nám podařilo nalézt shodu a získat povolení i od Prahy 2 a Prahy 1, tedy nejvíce zatížených lokalit v Praze,“ shrnul výkonný ředitel Homeportu Ludvík Jaroš. „Naše městská část se dlouho bránila povolení, které by opravňovalo k tomuto druhu podnikání na jejím území,“ uvedl místostarosta Prahy 2 pro oblast dopravy Jan Korseska s tím, že společnost Homeport zvládla městskou část přesvědčit, že provoz kol zvládne.

Když chce jezdec kolo vrátit, má dvě možnosti. Mimo takzvané červené zóny, které zahrnují zejména frekventované části centra města, může kolo zaparkovat na jakémkoliv vhodném místě, kde nebude nikomu překážet. Pokud ale zaparkuje mimo takzvané virtuální stanice, tedy místa vyhrazená k tomuto účelu kde je zanechání kola zdarma, zaplatí navíc 25 korun. Stanic je momentálně v Praze přes 250.

„Denně dostáváme hodně zpráv od uživatelů, kde bychom mohli další stanice přidat nebo rozšířit oblast, kde je možné jezdit,“ řekl Ondřej Kolek z Homeportu. „Strávili jsme více než půl roku spoluprací se zástupci městských částí, abychom společně vybrali místa, kde je možné jezdit a parkovat,“ dodal Kolek. 

V červených zónách navíc mimo vyhrazená stanoviště kolo zkrátka zaparkovat nejde. „Bude dál běžet výpůjčka. Když to vidíme, voláme člověku, snažíme se to řešit, vysvětlíme, jak správně parkovat a kolo vrátit,“ řekl Kolek s tím, že za takto zanechaná kola jsou lidem zatím účtovány poplatky v řádech desítek korun, což se ale časem zvedne, až se lidé se systémem naučí.

Charles Butler

Přišel do Česka z Velké Británie po Sametové revoluci. V začátcích dovážel do země nedostatkové audiokazety, v roce 1990 založil společně s Pavlem Slámou a několika dalšími lidmi společnost Datart. Přes byznys s audiokazetami se později dostal k prodeji televizí, rozjel i developerskou společnost M2 Real Estate, která vlastní nemovitosti v pražském Karlíně. V roce 2004 založil společnost Homeport, která se zaměřuje na systémy pro sdílení kol.

Ne všichni lidé ale kola nechávají jen na vhodných místech. Městská část Praha 6 na svém Facebooku uvedla, že chce po měsíci provoz vyhodnotit a jednat o tom, že by za parkování mimo stanici byl vyšší poplatek než nyní. Homeport plánuje zveřejnit sérii fotografií a videí, která bude uživatelům ukazovat, jak a kde kola správně parkovat a jak se chovat zodpovědně v provozu.

„Denně máme zhruba 10 až 20 připomínek, většinou jde o nepochopení systému, fungování zón a virtuálních stanic, což je třeba uživatelům vysvětlovat,“ uvedl Kolek s tím, že za deset dní fungování si jen několik lidí stěžovalo na špatné parkování. „Ve stejné míře dostáváme podněty, kam bychom mohli zóny rozšířit,“ dodal Kolek. Celý systém navíc nepřetržitě monitorují technici a pracovníci zákaznického centra, kteří řeší případné technické problémy, jako mohou být vybité baterie kol.

Že problém se špatným parkováním elektrokol je ojedinělý potvrdila i mluvčí městské policie v Praze Irena Seifertová. „Jedná se o jednotlivá oznámení. Městská policie navrhovala, aby byl bikesharing řešen stanicovým systémem, návrh zatím zůstal bez odezvy,“ reagovala na dotaz Seifertová a dodala, že pokud strážnici někoho při přestupku přistihnou, mohou mu udělit pokutu až 2 tisíce korun.

Ačkoliv je Freebike zatím v Praze jediný systém pro sdílení elektrokol, svá vlastní kola s pohonem chce na jaře uvést i společnost Rekolo. Klasických růžových kol této společnosti je prozatím v Praze zhruba 450, cenově jejich půjčení vychází levněji, nevýhodou je ale absence elektromotoru. Prvních patnáct minut má cyklista zdarma, pak zaplatí 0,8 koruny za minutu.

Dalším konkurentem žlutozelených kol jsou i koloběžky od společnosti Lime. Právě v souvislosti s jejich uvedením do Prahy se zvedla vlna nevole, neboť je lidé nechávali na nevhodných místech. Půjčení koloběžky na minutu stojí stejně jako v případě elektrokola, tedy 2 koruny. Rozdíl je tak zejména v nástupní sazbě, která činí 25 korun. Pokud tak cyklista kolo od Freebike vrátí do stanice, cesta ho vyjde levněji. 

V Praze funguje i další služba pro sdílená kola Velonet. Ta ale funguje pouze v části Prahy 4. Jezdci mají zdarma prvních 15 minut, poté platí 50 haléřů za minutu.

Elektrokola by navíc měla být velmi odolná. Právě na vývoj odolných kol se zakladatel společnosti Homeport Charles Butler zaměřuje už dlouhou dobu.

Najdete na Lidovky.cz