7. března 2017 15:00 Lidovky.cz > Byznys > Doprava

Změny v otevírání železnice: vypadla trať do Ústí, přes Plzeň pojedou rychlíky i expresy

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 0Diskuse
Soukromníci vs. České dráhy, očekávaný souboj o rychlíkové tratě. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Soukromníci vs. České dráhy, očekávaný souboj o rychlíkové tratě. | foto: Radek Kalhous, MAFRA

PRAHA Vláda projedná návrh ministerstva dopravy na další postup v otevírání železničního trhu konkurenci Českých drah. Poslední materiál ministerstva předpokládá s uskutečněním veřejné soutěže na provoz pěti rychlíkových linek do roku 2021. Proti předchozímu plánu se posunula soutěž o provoz na trati z Liberce do Pardubic a byly vyměněny některé tratě za jiné.

Jde o trasy z Prahy do Ústí nad Labem a Chebu a z Prahy do Děčína, které mají být nahrazeny za jiná elektrifikovaná spojení. Trasy do Ústí nad Labem po levém břehu Labe z liberalizačních plánů vypadly proto, že do budoucna mají České dráhy na základě smlouvy s německou stranou zajišťovat na stejné trase mezinárodní expresy do Berlína, uvedlo ministerstvo dopravy.

Navrhlo proto vypsat soutěže na trasy z Prahy do Hradce Králové, z Kolína po pravém břehu Labe přes Mělník do Ústí nad Labem a z Prahy do Brna přes Havlíčkův Brod.

Další připravovanou změnou je návrh na rozdělení trasy z Prahy přes Plzeň na rychlíkovou a mezistátní expresní dopravu, kdy mezistátní vlaky do Mnichova by až do Plzně nezastavovaly. Naopak pomalejší rychlíky Praha - Klatovy budou zastavovat i v menších stanicích, například v Berouně, Hořovicích nebo nově v Kařezu.

Podobný koncept rozdělení linky ministerstvo dopravy od loňského prosince prosadilo na trati do Českých Budějovic a dále do Lince. Provoz expresních vlaků do Mnichova, který mají podle ministerstva provozovat České dráhy, vyjde na 178 milionů korun ročně.

ČTK
  • 0Diskuse