Čtvrtek 28. března 2024, svátek má Soňa
130 let

Lidovky.cz

Dopravce Leo Express hlásí po temných finančních letech první zisk

Ekonomika

  13:00
PRAHA - Pro soukromého železničního (a nově i autobusového) dopravce Leo Express je to možná přelomová zpráva. Dlouhodobě ztrátový provoz černých vlaků, které začaly na lince mezi Prahou a Ostravou jezdit v listopadu 2012, se v posledním měsíci loňského roku poprvé dostal do zisku.

Leoš Novotný, majitel Leo Expressu. foto: Adolf Horsinka, MAFRA

Firma podnikatele Leoše Novotného si polepšila také v dalších ukazatelích. Loni její vlaky a autobusy přepravily téměř 1,1 milionu cestujících, meziročně o 210 tisíc více.

„Příjmy z provozu vlakových jednotek a návazných autobusů převýšily nejen samotné přímé provozní náklady, čehož jsme dosáhli již půl roku po spuštění provozu, ale také náklady na odpisy a úroky z přijatých bankovních úvěrů,“ uvedl ředitel pro střední a východní Evropu Peter Koehler.

Leo Express míří na pražské koleje, může se stát konkurencí Českých drah

Tržby dopravce se za loňský rok zvýšily o 35 procent na 260 milionů korun.

Leo Express v roce 2013 hospodařil se ztrátou 135 milionů korun při tržbách 193 milionů korun. Kromě železničního spojení mezi Prahou a Ostravou s odbočkou do Starého Města u Uherského Hradiště provozuje společnost ještě spojení do Košic a návazný autobusový spoj do ukrajinského Mukačeva.

Autobusové linky Leo Expressu dále jezdí z Ostravy do Krakova a z Prahy do Českého Krumlova přes České Budějovice.

A CO REGIOJET?

  • Konkurence Leo Expressu, železniční společnost RegioJet, loni přepravila ve vlacích v Česku přes tři miliony cestujících, což je nárůst o 26 procent.
  • Je za tím zvýšení počtu a kapacity spojů dopravce, který patří do skupiny Student Agency Radima Jančury. Podle předběžných odhadů je loňský zisk před zdaněním 40 milionů korun.
  • Dosud hospodařil RegioJet od vzniku v roce 2011 se ztrátou.
Autoři: ,