V 65 procentech jde o nová vozidla, ve zbytku případů jde o modernizaci. Na sedmi kontraktech se podílí šest různých partnerů. Jsou jimi Škoda Vagonka, Pars nova, Pesa Bydgoszcz, Siemens, ŽOS Trnava a ÖBB. "Pokud bychom spojili jednotlivé dceřiné firmy holdingu Škoda Transportation, pak jde o pět různých partnerů," uvedl Šťáhlavský.
Z hlediska objemu finančních prostředků dráhy uzavřely nejvyšší smlouvu se společností Siemens. Za dodávku 16 vozidel Viaggo Comfort (známé pod obchodním názvem Railjet) jí zaplatí 4,9 miliardy korun.
Raljety od Siemensu |
Druhý nejvyšší kontrakt byl uzavřen se Škodou Vagonkou. První vozy ze smluv uzavřených v roce 2011 budou k dispozici letos. Do provozu by měla být nasazena prakticky všechna modernizovaná vozidla Regionova i první regionální soupravy LINK a RegioPanter.
Polské LINKy |
Jejich dodávky budou pokračovat také v roce 2013 a mají být dokončeny v roce 2014. V těchto letech budou dodány také jednotky Viaggio Comfort pro dálkovou dopravu a v letech 2012 až 2014 modernizované rychlíkové vozy z ŽOS Trnava.
V posledních třech letech dosahovaly uzavřené kontrakty na modernizaci vozidel Českých drah rekordních hodnot, upozornil Šťáhlavský. Souhrnná částka uzavřených kontraktů za roky 2009 až 2011 je téměř 28,5 miliardy korun.
Plzeňské RegioPantery |
České dráhy budou pokračovat v obnově vozidlového parku i v letos. V současné době běží několik výběrových řízení na modernizaci více než 150 klasických železničních vozů z přelomu 80. a 90. let pro dálkové i regionální vlaky.
Vozidlo | Počet | Finanční objem | Dodavatel |
---|---|---|---|
Viaggo Comfort | 16 | 4 900 mil. Kč | Siemens |
BDb/hmsee (bezbariérový vůz) | 64 | 1 523 mil. Kč | ŽOS Trnava |
Regionova | 11 | 280 mil. Kč | Pars nova |
Bmee (rychlíkový vůz, ex Bmz) | 32 | 45 mil. Kč | ÖBB |
LINK | 31 | 1 988 mil. Kč | PESA Bydgoszcz |
RegioPanter (3 vozy) | 15 | 2 064 mil. Kč | Škoda Vagonka |
RegioPanter (2 vozy) | 4 | 448 mil. Kč | Škoda Vagonka |
Dráhy měly ke konci loňského roku 5152 vozidel, z toho 3064 osobních vagonů a 2088 lokomotiv. Průměrný věk vozidla byl 25,4 roku, u vagonů to bylo 28,7 roku a u lokomotiv 20,5 roku. Na konci předloňského roku byl průměrný věk vozidla 26,9 roku.