Úterý 16. dubna 2024, svátek má Irena
130 let

Lidovky.cz

Dráhy sestavují 'orient express'. Má prezentovat české vagonky

Ekonomika

  16:39
PRAHA - České dráhy chtějí ve spolupráci s Národním technickým muzeem, Asociací podniků českého železničního průmyslu a dalšími organizacemi dát dohromady historickou soupravu vlaku, ve které by byly zastoupeny tradiční české vagonky, včetně těch již zaniklých. Projekt má pracovní název "český orient express" a jeho dokončení může trvat několik let.

Parní vlak foto: Shutterstock

V rozhovoru pro ČTK to uvedl vrchní přednosta depa historických vozidel v Lužné Jindřich Rachota. "Měly by tam být vozy, které budou reprezentovat náš železniční průmysl a vagonky, z nichž většina už zanikla," řekl Rachota. Jako příklad tradičních značek jmenoval například továrnu Ringhoffer na Smíchově, vagonku v Kopřivnici nebo vagonku ve Studénce.

Čtěte více:

Hlavním problémem je přitom malý počet rychlíkových vagonů, které se zachovaly z první republiky. Autentických vagonů je na rozdíl od lokomotiv nedostatek.

"Ty starší vozy dřevěné stavby byly brzy vyřazeny, pár velmi přestavěných se jich zachovalo jen ve stavebních vlacích," řekl Rachota. Muzeum je má všechny podchycené a nyní se chystá jejich přesun do odborných dílen. Náklady na obnovu jednoho vozu přitom přednosta odhadl na pět až deset milionů korun.

Český orient express by proto dráhy po dokončení využívaly také komerčně a pronajímaly ho firmám. "Celý projekt závisí na tom, kolik seženeme peněz, rozhodně je to otázka řady let," řekl Rachota.

Muzeum v Lužné, které se mimo jiné chlubí 25 parními lokomotivami, přitom chystá i další akvizice. Do provozu chce například znovu uvést parní lokomotivu řady 524.1, která je nyní umístěna v České Lípě. "Veřejnost si ji vyloženě žádá, navíc je z hlediska provozu dobře využitelná pro vedení nostalgických vlaků," řekl přednosta.

Nyní má přitom v dílně muzea rozebranou "parovku" z roku 1899 zvanou Kafemlejnek, která do loňska chátrala jako pomník před nádražím v Českých Budějovicích. Zatím není jasné, zda mašina bude ještě jezdit, nebo zůstane jako statický exponát. Náklady na zprovoznění podobné mašiny z Plzně činily asi 2,5 milionu korun.

Dráhy přispívají na provoz svého muzea zhruba osmi miliony ročně, další řádově miliony korun věnují sponzoři. Nezanedbatelnou položkou je také vstupné. Návštěvnost podle Rachoty každým rokem roste, loni do muzea zavítalo 35.000 fanoušků železnice, kteří za vstupenky zaplatili 2,5 milionu korun.

Muzeum v dílně zaměstnává šest lidí. "Odcházejí kvalifikovaní starší zaměstnanci, snažíme se vychovávat nové, ale z deseti vybereme tak jednoho vážného kandidáta, který se k tomu umí postavit. Je to velká zodpovědnost, namáhavá práce a člověk se u toho ještě ušpiní," popsal přednosta problémy s mladými adepty práce s "parovkami".

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!