Existují tři možné varianty časových omezení metra, tramvajových a autobusových spojů, avšak náměstek pro dopravu Adam Scheinherr řekl serveru iDNES.cz, že se těmto krokům chtějí vyhnout.
Nedávno se také diskutovalo o zvýšení cen jízdného včetně ročního kuponu. Oba tyto návrhy mají vést ke změnám v rozpočtu. Změny v časových intervalech pražské MHD počítají s úsporou od 300 milionů až k 1,5 miliardě korun.
Dopravní magazín mhd86.cz přinesl výčet všech možných variant, které by po sobě navazovaly, pokud by prvotní omezení nebyla dostatečná.
V první variantě by se omezení týkalo metra po 21. hodině, kdy by se časový interval prodloužil na 10 minut. Tím pádem by se musely omezit i tramvaje, aby na metro navazovaly, a to na interval dvacetiminutový. U páteřních linek typu 9 a 22 by se uvažovalo o desetiminutovém intervalu.
Praha chystá zdražení MHD, roční kupon má stát až 5500. Zvedat se mají i ceny za parkovné |
Dále by se měly po 21. hodině omezovat i autobusové spoje, a to klasické linky na interval čtyřiceti minut a páteřní linky na interval dvaceti minut.
Varianta číslo dvě představuje na všech linkách poloprázdninový jízdní řád s delšími intervaly ve špičkách, prodloužení intervalu na lince C z 3,75 na 4,5 minuty a zavedení pásmového provozu přes den v úsecích Ládví – Letňany, Petřiny – Nemocnice Motol a Želivského – Skalka. Také se uvažuje o zkrácení provozu metra asi o 20 minut, což by znamenalo, že poslední spoj metra by jel o půlnoci z centra a ne z konečné stanice.
U tramvajových spojů by se intervaly prodloužily na 12 minut, ve špičce na 10 minut. Co se autobusových linek týče, u nich by změny byly ještě vetší. Došlo by ke zrušení linek 102 na Šimůnku, 103 do Březiněvsi a také ke zrušení poloviny spojů na lince 165 v úseku Modřany – Zbraslav. Na lince 168 by byl zrušen úsek Bílá Hora – Nemocnice na Homolce, a dále by byla zrušena linka 170 na Jižním Městě.
Linka 101 by celodenně jezdila v intervalu 30 minut, u linek 189, 200 a 215 se nabízí prodloužení intervalů v ranní špičce a omezila by se většina midibusových linek ve večerních hodinách.
„Je to jen ilustrace“
Třetí varianta pojednává o omezení všech spojů MHD, což by znamenalo, že by poslední metrová linka z konečné stanice vyjížděla kolem jedenácté večer. Následkem toho by noční autobusové a tramvajové spoje vyjížděly o hodinu dříve. Tramvajové spoje by byly značně omezeny například u provozu linky 2, ta by jezdila do 22:30 hodin, linka 14 by se zkrátila na Palmovku, linka 20 na Červený Vrch a linka 25 na Vypich.
U autobusů se počítá s omezením provozu linky 108 jen na všední dny od 6:00 do 20:00 hodin, linka 123 by byla spojena s linkou 167 do trasy Šmukýřka – Nemocnice Na Homolce nebo by se spoj 180 zkrátil do trasy Sídliště Řepy – OC Zličín, píše server mhd86.cz.
Praha Sobě chce zdražovat kupon na MHD každý rok o 365 Kč, plánuje zrušit i určité slevy |
Jiným linkám, jako jsou například 136, 140 nebo 250, by byly prodlouženy intervaly. Všechny midibusové spoje by jezdily pouze v pracovních dnech do šesti večer.
Náměstek primátora Pavel Vyhnálek se k uniklým návrhům pro iDNES.cz vyjádřil: „Ty varianty byly vypracovány jen z toho důvodu, aby ilustrovaly situaci, ve které bychom nebyli schopni lépe MHD financovat a byli nuceni k úsporám i v obslužnosti spojů. Náš klub Praha Sobě ale chce městskou dopravu zachovat takovou, jaká je.“
Hlavní město těmito kroky reaguje na výpadek příjmů v době pandemie. Mimo návrhů na omezení spojů MHD, je jedním z hlavních způsobů, jak získat chybějící finance, zdražení jízdného a omezení uplatňování slev. Roční jízdenka by se postupně zdražila ze současných 3650 korun na 5500 korun. U studentského jízdného by došlo k redukci slevy, ze 75 procent ceny by se snížila na 50 %.