Bez funkčních kolejí není odvoz zhruba 80 milionů litrů paliva reálný. I tak naplní česká nafta pro krizové situace přibližně 60 cisternových vlaků, které ji následně převezou z z městečka nedaleko Mnichova do „bezpečných“ nádrží státní firmy Čepro.
„Opravu vlečky provádí německá společnost Emeran Braun,“ řekla serveru Lidovky.cz advokátka Kateřina Radostová, která zastupuje firmu Krailling Oils Development, nového vlastníka areálu, v němž se česká nafta nachází.
Konec pochyb. Kupec zaplatil za nádrže, nafta za miliardu může zpět do Česka |
V minulých letech ji tam pro stát skladovala dnes už zkrachovalá společnost Viktoriagruppe. Poté, co se na konci roku 2014 sama poslala do insolvence, zablokoval konkursní správce české palivo v hodnotě 1,2 miliardy s tím, že sto procent nafty nemusí patřit Správě státních hmotných rezerv (SSHR). K odvozu vydal podmínečný souhlas po vleklých jednáních až letos v únoru.
Dále však byla překážkou poškozená železniční trať, po níž měly vlaky palivo odvézt zpět do Česka. Dlouhou dobu byla dokonce nejpravděpodobnější varianta, že opravu zaplatí česká správa rezerv. Pro tento účel si dokonce vybrala – z časových důvodů bez výběrového řízení – firmu Strabag.
Stavbaři na jaře do areálu, patřícího v minulosti německé armádě, přijeli a vypracovali cenový odhad prací, jehož strop se pohyboval kolem deseti milionů korun. Nakonec se však správci rezerv s insolvenčním správce dohodli, že rekonstrukci vlečky zaplatí kupec areálu, čímž de facto padla i předběžná dohoda se Strabagem.
Nejvíce peněz za palivový sklad, částku pohybující se pod patnácti miliony eur, nabídla v červenci nově vzniklá společnost Krailling Oils Development, personálně propojená s moravskou palivovou firmou FAU. Nový vlastník se rozhodl nevyužít státem doporučovaný Strabag, ale zvolila německou Emeran Braun.
„Tato společnost vlečku v Kraillingu dobře zná, neb je místní a byla jediná připravená se objednávky rychle zhostit. Její zástupci byli opakovaně v Kraillingu i s pověřenou osobou z drážního úřadu ohledně detailní specifikace rozsahu oprav tak, aby bylo vyhověno všem kritériím nezbytným pro získání povolení k provozu,“ popsala právní zástupkyně nového majitele Kateřina Radostová.
Projekt už je hotový
Krailling Oils Development před několika týdny zaplatila kupní cenu. Až insolvenční správce Mirko Möllen převede číslo daňového skladu v Kraillingu na nového majitele, rozběhne se dvouměsíční lhůta k opravě železniční vlečky. „Projekční práce jsou hotové a za nás jde vše podle plánu,“ doplnila Radostová.
Posun vítá i Státní správa hmotných rezerv, byť původně měla pro stavební práce vybranou výše zmíněný Strabag.
Nafta uvězněná v Německu je (téměř) v pořádku. Češi směli do nádrží |
„Výběr firmy na opravu kolejí je samozřejmě na majiteli skladu, který to celé platí. Díky rychlé pomoci Strabagu jsme si ale už v březnu mohli udělat představu, jak moc je vlečka rozbitá,“ podotkl šéf úřadu Pavel Švagr. Transport nafty je tak teoreticky proveditelný do několika měsíců.
Na starosti jej bude mít státní společnost Čepro. Náklady se pohybují kolem 60 milionů korun.
Zároveň je ještě třeba dodat, že navzdory nedávné dohodě mezi konkursním správcem, novým majitelem a SSHR platí skutečnost, že správce Möllen dosud neuznal vlastnická práva Česka a vyhradil si možnost se o naftu v budoucnu soudit. Na podání případné žaloby má lhůtu roku a půl.
PŘÍPAD VIKTORIAGRUPPE
|