Pátek 29. března 2024, svátek má Taťána
130 let

Lidovky.cz

EU se zdráhá v Česku platit dopravní stavby, bojí se zelených aktivistů

Ekonomika

  14:54
PRAHA - Evropská komise se zdráhá proplácet velké infrastrukturní projekty v silniční dopravě v České republice. V polovině března oznámila ministerstvu dopravy, že pozastavuje posuzování projektu na dostavbu dálnice D8. Důvodem jsou stížnosti ekologů.

D8 zatím končí u Lovosic. foto: ČTK

Komise si vzala až čtyřměsíční lhůtu na rozmyšlenou, aby projekt financovaný z Operačního programu Doprava přezkoumala. Otevření dálnice se tak zřejmě odsune na konec roku 2012, navíc se stavba může prodražit o stovky milionů.

Informoval o tom týdeník Euro. Podle týdeníku to potvrzuje skutečnost, že se Evropská komise zdráhá proplácet velké infrastrukturní projekty v silniční dopravě v České republice. Údajně se bojí stížností ekologických organizací.

Z takzvaně velkých projektů nad 50 milionů eur (zhruba 1,3 miliardy korun) určených pro Operační program Doprava bruselští úředníci doposud schválili pouze optimalizace a rekonstrukce železničních tratí. Na stavbu dálnic a rychlostních silnic nekývli ani jednou, uvádí týdeník. ČR tak nyní čeká na schválení projektů za 30 miliard korun.

16 kilometrů - 14 žalob
V případě D8 se ekologům nelíbí zásahy do přírody v místech chráněné krajinné oblasti České středohoří. Obávají se nenávratného poškození chráněných druhů rostlin a živočichů. Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) v této souvislosti eviduje podle Eura 14 žalob.

Dostavba D8

Dostavba dálnice D8 přes České středohoří byla zahájena na podzim 2007. Na 16,4 kilometru dlouhém úseku budou stát tři mimoúrovňové křižovatky, dva tunely a 29 mostů. ŘSD slibovalo její zprovoznění do konce letošního roku, to se ale kvůli sporům s ekology nestihne.

Pokud by EK žádost o osmimiliardový příspěvek na dostavbu dálnice D8 zamítla, muselo by Česko stavbu uhradit ze státního rozpočtu. Místo D8 by pak ministerstvo dopravy navrhlo do Operačního programu Doprava jiný projekt.

Každé zpoždění ovlivní vedle termínu i výslednou cenu projektu. Původní nabídka realizátorů projektu sdružených v konsorciu firem, kde dominují společnosti Eurovia a Metrostav, byla podle týdeníku 9,85 miliardy korun bez DPH.

"Spočítám-li to přes prsty, náklady spojené s prodlužováním dostavby se mohou vyšplhat do stovek milionů korun," řekl týdeníku Euro Miroslav Havlíček ze společnosti Eurovia, který má projekt na starost.

Stavaři proto ŘSD údajně navrhli dodatek smlouvy. "Pokud od investora získáme všechna stavební povolení do 30. dubna, dokončíme dálnici k datu 30. prosince 2012," dodal Havlíček.

Autor:

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!