3. května 2018 13:18, aktualizováno 10. 5 15:54 Lidovky.cz > Byznys > Eventy

Brno bude průkopníkem v zavádění „chytrých“ silnic

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 0Diskuse
Konference „Chytrý region - víme jak na to“, 25. 4. 2018, Urbis Smart City Fair, BVV Brno, foto: A. Vavríková | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Konference „Chytrý region - víme jak na to“, 25. 4. 2018, Urbis Smart City Fair, BVV Brno, foto: A. Vavríková | foto: Lidovky.cz

Brno jde dál naproti moderním trendům. Správce infrastruktury ve městě, kterou je městská firma Brněnské komunikace, v brzké době začne testovat nové komunikační systémy, které mají vytvořit z obyčejných silnic „chytré“, a pro řidiče to má znamenat spoustu výhod. Než se totiž dnes k řidiči dostane zpráva o koloně, už v ní kolikrát stojí.

Městská firma je totiž součástí celoevropského projektu C-Roads, který si klade za cíl toto moderní řešení přivést v život. „Do konce roku máme v plánu technologicky vybavit část našich vozidel a příští rok je budeme testovat,“ prozradil správní ředitel Brněnských komunikací Roman Nekula na konferenci Smart Region Brno pořádané vydavatelstvím MAFRA při veletrhu Urbis Smart City Fair na brněnském výstavišti.

Hlavní novinkou má být rychlá a včasná komunikace mezi vozidly na silnici, operačním střediskem a dalšími řídicími jednotkami přímo v ulicích, nejčastěji v blízkosti křižovatek u semaforů. „Na palubní jednotce uvidíte informace, že 250 metrů za vámi jedou hasiči, a můžete na to včas zareagovat, nebo bude palubní jednotka signalizovat, že se silnice zužuje ze dvou do jednoho pruhu,“ přiblížil Nekula. V takovém případě může jednotka v autě zahlásit, že za sto metrů dojede řidič do kolony, tak by bylo pro něj výhodnější se jí vyhnout po okolních cestách. Například by se tak v budoucnu mohli řidiči lehce vyhnout komplikacím na dálnici D1 u Brna, kde je velmi hustý provoz a při opravách ji sebemenší nehoda ucpe. „Vše směřuje k tomu, aby doprava zůstala plynulá,“ doplnil.

Vedle plynulosti by „chytré“ silnice mohly přispět také k bezpečnosti provozu. „Například řidič, ačkoliv by neměl, vjede na červenou. Podle signálu víme, že tam ta červená je, a zároveň známe i polohu auta, takže vyšleme varovný signál ostatním,“ vysvětlil Nekula. Komunikační jednotka, kterou budou Brněnské komunikace vybavovat svá vozidla na testování, by do budoucna neměla být překážkou. „Všichni výrobci automobilů budou toto zařízení od roku 2019 montovat do aut,“ prohlásil správní ředitel Brněnských komunikací s tím, že toto řešení je předstupněm budoucího vývoje k samořídicím vozidlům.

Není to první krok směrem k chytrému městu, které Brno testuje nebo přímo zavádí. Brňané už více než rok využívají elektronickou šalinkartu, nedávno magistrát představil myšlenku na chytrou čtvrť v lokalitě Špitálka. „Bude to ukázková chytrá čtvrť, aby bylo vidět, že i v takovém místě lze vybudovat lokalita plnou moderních technologií,“ sdělil Jaroslav Kacer (TOP 09), náměstek brněnského primátora pro oblast Smart city.

Připomněl, že Brno je držitelem ocenění Chytré město 2017 a že také zhruba před měsícem spustilo portál data.brno.cz, které na jednom místě soustředí velké množství dat a informací o městě, ať už z hlediska pohybu dopravy během dne, nebo lidí. „Je tam 65 aplikací a za dobu od spuštění registrujeme 13 500 unikátních uživatelů,“ doplnil Kacer. V nejbližší době chce město jít naproti také elektromobilitě a vybudovat zhruba pět dobíjecích stanic. 

Zástupce CIRI, paní Zita Kučerová také uvedla, že mají jako instituce  propojující státní správu, municipality a dodavatele, webovou platformu www.chytryregion.cz, kde jsou umístěny všechny akce, aktivity a potřeby z oblasti Smart pro menší obce a města. Návštěvník zde najde témata, příklady a inspiraci pro Smart řešení.

„Připravujeme služby pro obyvatele, které jim ukáží přidanou hodnotu pro snazší život ve městech. Naše vize Smart City je jako široký a integrovaný přístup ke zlepšení dlouhodobé udržitelnosti života ve městě a to na třech polích - ekonomické, ekologické a sociální. Cestou je propojit tři elementy, které ve městě žijí - jsou to obyvatelé, společnosti, které zde vyrábějí a jsou to politici, kteří jsou zodpovědní za chod města. Toto všechno je potřeba spojit do jedné funkční platformy“ uvedl Jan Edlman ze společnosti ŠKODA AUTO DigiLab.

 „My jako ČEZ chceme využít naše dlouholeté zkušenosti v oblasti energetiky, propojením s oblastí Smart City a moderních technologií, tak abychom mohli nabízet našim zákazníkům komplexně integrovaná řešení. Umíme dodat fotovoltaické panely, dobíječky na elektromobily, kogenerační jednotky a další moderní technologie, ale především chceme nabízet komplexní řešení, tak aby mělo dlouhodobě význam a efektivní dopad.“ uvedl David Martinek, manažer řízení segmentu veřejné správy ze společnosti ČEZ ESCO, a.s.

Zástupce za společnost GORDIC, pan Ladislav Mazač, ředitel odboru IoT a kybernetických agend také zmínil, že společnost GORDIC se chce řadit do role systémového integrátora. Smart city nemusí být pouze dodání například chytrých laviček, ale také digitalizace úřadů, kterou děláme více nez 25 let. Dodáváme studie, analýzy, projekce včetně realizací a řízení projektů, až po konečný audit.“ Uvedl také tři základní platformy, jednou z  nich je například platforma Cybez, která slouží pro naplnění zákona o kybernetické bezpečnosti.. Jak Mazač uvedl „V dnešní době digitalizace nesmíme zapomínat na ochranu a bezpečnost dat. Jsou jedno z nejcennějších, co vlatně máme.“ Pro Smart Cities společnost GORDIC nabízí IoT platformu, kterou se integrují veškeré technologie integrují do jednoho komplexního řešení.

  • 0Diskuse

Najdete na Lidovky.cz