Řada seriálů, dokumentů i jiných pořadů ČT má pro evropská vysílací schémata nevhodnou stopáž. "Nehodí se jim třeba ty šestnáctidílné seriály. Mají schémata už trochu jiná, stojí o seriály třeba na padesát dílů," říká obchodní ředitel ČT Robert Kvapil.
SVĚT O NĚ NESTOJÍV Česku oblíbený seriál Četnické humoresky narazil při prodeji do zahraniční proto, že každý díl byl jinak dlouhý. |
ČT se přitom potýká s malým zájmem o svoji původní tvorbu dlouhodobě. A často za to bývá kritizována i odborníky nebo některými členy Rady ČT. Nejčastěji televize nabízí své pořady do Německa, Rakouska či Polska.
"Úspěšní jsme při prodeji dětské tvorby, která je hodně univerzální. Ale řada dalších věcí je příliš navázaná na české prostředí a reálie, které by zahraniční diváci nepochopili. To je problém celé české tvorby," tvrdí Kvapil.
ČT tak chce zvýšit odbyt pořadů alespoň tím, že srovná délky pořadů na obvyklou úroveň. Na začátku listopadu takový úkol dostalo oddělení tvorby programu. Okamžitý účinek ale nařízení mít rozhodně nebude, ČT plánuje programové schéma vždy na rok dopředu.
"Je hlavně potřeba zjistit, o co veřejnoprávní trh stojí. Peníze koncesionářů investované do ČT by se ale měly alespoň zčásti navracet," říká radní Jan Prokeš, který nedostatečné zisky z prodeje pořadů televizi opakovaně vyčítal.