Pátek 19. dubna 2024, svátek má Rostislav
130 let

Lidovky.cz

Exšéf ČD: Kellnerova O2 by byla tím správným majitelem ČD Telematiky

Ekonomika

  14:00
PRAHA - Bývalého prvního muže Českých drah Daniela Kurucze si najal operátor O2, aby mu otevřel dveře do ziskové společnosti ČD Telematika. V ní mají většinový podíl právě státní dráhy a Kurucz tak čelí obviněním, že využívá při lobbingu znalosti nabyté ve funkci šéfa ČD.

Šéf Českých drah Daniel Kurucz. foto: MAFRA - Dan Materna

Naposledy se do vyjednávání ve prospěch O2 opřel ministr dopravy Dan Ťok (za ANO). Mimo jiné řekl, že Kurucz se pokouší firmu státu ukrást.

Bývalý předseda představenstva Českých drah nařčení odmítá a tvrdí, že ve střetu zájmu není a důvěrné informace nevyzrazuje. V rozhovoru pro Lidovky.cz Daniel Kurucz vysvětluje, že jeho úkolem je získat jedenáct procent, které v lukrativní telekomunikační firmě (vlastní mimo jiné optické kabely podél kolejí) drží tři minoritní akcionáři.

Zároveň však nevylučuje, že dalším záměrem O2 může být přesvědčování Českých drah, aby mu svých bezmála 60 procent prodaly. „Předpokládal bych, že největší technologická firma v oboru by ten zájem mít mohla a byla by tím správným vlastníkem,“ říká Kurucz.

Lidovky.cz: Nejste ve střetu zájmů? Můžete využít znalostí nabytých ve funkci šéfa ČD.

Střet zájmů rozhodně nehrozí. Moje spolupráce s O2 je na bázi zprostředkování výkupu podílů. Že by se O2 zajímalo o detailnější výsledky ČD Telematiky, o tom nikdy nebyla řeč. O2 může mít tato čísla z veřejně dostupných zdrojů.

Lidovky.cz: Proč si myslíte, že si O2 najalo právě vás? Působí to tak, že chtělo insidera.

Ale k čemu by jim ty insiderské informace byly? V momentě, kdy nechtějí vykoupit podíl od ČD, jsou v tom dráhy čistě informativně. O2 by jim o tom vůbec nemuselo říkat. Prostřednictvím nás je o své aktivitě naopak informuje. Je to tak, že O2 chce s drahami spolupracovat na rozvoji ČD Telematiky a v první fázi chce vykoupit minoritu.

Lidovky.cz: Jak jsou vaše jednání s menšími podílníky daleko?

CO ŘEKL DAN ŤOK

Pan Kurucz se svými lidmi se snaží tu firmu ukrást. Je to naprosto odporný krok od manažera, který v Českých drahách seděl.

Vždyť to je zneužití informací v obchodním styku, ten člověk dělá něco jako trestný čin.

Nechci házet trestními oznámeními zleva zprava. Panu Kuruczovi jsme odeslali dopis, v němž mu píšeme, že jedná v rozporu s dobrými mravy. To, že mi napíše, že interní informace, které má, nepoužije pro O2, tomu přece nemůže věřit vůbec nikdo.

V počáteční fázi. Ještě nepadly žádné nabídky.

Lidovky.cz: Říkáte, že jste oslovil ČD, vašeho bývakého zaměstnavatele. Jak vaše komunikace s ČD vypadá?

Poslali jsme jim informativní dopis, že jsme zástupci O2 a že jeho záměr je vykoupit minoritáře. S tím, že strategie O2 by mohlo být i vykoupení většího podílu s tím, že bychom chtěli vyvolat jednání na bázi O2 a České dráhy.

Lidovky.cz: Jinak řečeno: O2 se pokusí získat většinu v ČD Telematice?

Je to možné. Strategii s O2 detailně neprobíráme, naše dohoda je pomoci s výkupem minority a předpokládal bych, že největší technologická firma v oboru by ten zájem mít mohla a byla by tím správným vlastníkem.

Lidovky.cz: Co vám ČD odpověděly na váš dopis?

Chtěly vyloučit, že se jedná o potenciální zveřejňování neveřejných informací. My jsme jim odpověděli, že můžou být zcela klidné, k tomu nedochází. Máme smlouvu na zprostředkování minoritních podílů. Není to smlouva o předávání informací nebo získání majoritního podílu ČD. Věřím, že jsme to tímto dopisem vysvětlili.

Lidovky.cz: Kolik by bylo schopné O2 Českým drahám za její majoritu nabídnout?

Exšéf Českých drah Daniel Kurucz.

To neumím říct. Známe hodnotu akcií, to je veřejně dostupné. Stejně tak to, že ČD drží v Telematice podíl 59,31 procenta. Před prodejem by se musel také udělat odhad skutečné tržní hodnoty. Nevím přesně, za kolik koupil Dial Telecom akcie od nizozemských fondů. Jestliže by tato suma byla tržní hodnotou, pak by se z toho dala ta nabídka spočítat

Lidovky.cz: Co je podle vás pro O2 nyní důležitější? Vlomit se do firmy, kde má podíl její konkurent Dial Telecom, nebo získat majoritu od ČD?

Dovolím si říct, že v první chvíli je nejdůležitější získat minoritu. Řekněme dostat se do firmy, kde je Dial Telecom, protože to je určitá konkurence pro O2. To České dráhy nejsou, proto s nimi chce O2 spolupracovat. I z toho důvodu necítím střet zájmů.

Lidovky.cz: Jak by ta spolupráce měla vypadat?

PO ODCHODU Z DRAH

Spolu s dalším vysokým manažerem ČD Richardem Pincem založil Daniel Kurucz konzultační společnost Kurucz&Partners s.r.o.

Jejím prvním zákazníkem je právě operátor O2.

Společnost se chce zaměřit na krizový management firem. Najatí manažeři pod hlavičkou Kurucz& Partners s.r.o. Mají pomáhat především s úsporou nákladů, ve výrobě či u personálu.

Nabízet bude také software, který má firmám pomoci se zefektivněním používání firemních datbízí.

Uvažuje také o výrobě materiálů pro stavebnictví.

Kdyby O2 byla minoritním akcionářem ČD Telematiky, mohla by například využít lépe optické kabely a zlepšit pokrytí signálu ve vlacích. Když jedete z Prahy do Brna, tak máte na čtyřech místech problém se vůbec dovolat.

Lidovky.cz: Proč se Českým drahám nepodařilo vykoupit téměř 30% podíl od nizozemských fondů, který nakonec v prosinci překvapivě koupil Dial Telecom?

Upřímně řečeno nevím. Dřív, než mělo k odkupu dojít, jsem byl odvolán. Schvalovat ho měla 20. listopadu dozorčí rada, mně odvolali deset dnů předtím. Obchod jsme měli předjednaný. Bohužel jsem se v polovině prosince z novin dozvěděl, že fondy prodaly tento podíl firmě Dial Telecom, s níž jsem nikdy předtím němel tu čest.

Lidovky.cz: V jaké fázi byl tento klíčový obchod, když jste funkci nedobrovolně opouštěl?

Jednali jsme s fondy od června, na pozdější diskuse jsem s sebou bral i Pavla Krtka (současný šéf ČD, tehdy náměstek pro ekonomiku a provoz – pozn. red.). K poslední schůzce došlo na konci října, kde nám zástupci fondů oznámili oficiální nabídku Kdybych zůstal v čele ČD, došlo by k prezentaci 20. listopadu na dozorčí radě.

Lidovky.cz: Byla to pro vás akceptovatelná nabídka?

Ano, já bych ten nákup doporučil. S tím, že by bylo třeba podívat se na jeho financování. Nizozemské fondy chtěly zaplatit nejen na papíře, ale i fyzicky. Strategie byla taková, že se České dráhy nejprve vypořádají s prodejem nádraží Správě železniční dopravní cesty a také s developerskými projekty, jako je Masaryk Station Development. Ty by dávaly drahám možnost získat peníze ihned.

Lidovky.cz: Za kolik vám fondy podíl nabízely? A kolik peněz by mohl státnímu podniku přinést? Jde o ziskovou firmu.

Těžká otázka – abych nebyl nařčen z vynášení informací v obchodním styku – nabídka byla nižší než nominální hodnota. ČD Telematika zisková je. Nejsou to samozřejmě žádné velké stamiliony, ale zisková je a bude. Mohla by přinést pro České dráhy výplatu dividend.

Autor:

Rodiny bez životního pojištění přicházejí o peníze
Rodiny bez životního pojištění přicházejí o peníze

Řada maminek řeší u dětí odřená kolena, škrábance, neštovice nebo třeba záněty středního ucha. Z těchto příhod se děti většinou velmi rychle...