V dobách před revolucí pracovalo v Metazu asi 1400 lidí a ročně odtud expedovali na třináct tisíc tun ocelových odlitků a 3500 tun hliníkových. Současná čísla jsou mnohem skromnější: oceli tu zpracují ročně asi 1800 tun a hliníku 400 tun.
Favorit, který změnil Česko, slaví 30 let a vyráží na cestu |
Týneckou slévárnu potkal po revoluci postupný útlum, nepodařilo se jí zaujmout zahraniční investory a bez větších investic se stávala čím dál méně konkurenceschopnou.
V roce 2010 dokonce přišel konkurs a postupně zeštíhlovaný podnik prošel kompletní restrukturalizací. Z bývalých areálů už obývá jen část toho původního, zbytek budov je rozprodán. Mimo jiné došlo i k odprodeji technologie používané původně k odlévání hlav na Favorita. Firma se ale i díky investicím nového majitele, který nastoupil v roce 2014, může soustředit na nový růst.
Zeštíhlení Metazu pomohlo k tomu, že si vybrala jasnější zaměření. Dnes tam mají slévárnu oceli a hliníku. V oddělení oceli začali letos v srpnu s rozsáhlou modernizací. Letos už přitom prošla modernizací obrobna a na příští rok tu chystají novou formovací linku a přípravnu formovacích směsí.
„Rozhodli jsme se také nabízet jen určité portfolio odlitků, zcela jsme vyřadili odlévání z šedé litiny a teď utlumujeme výrobu z litiny tvárné,“ říká Jiří Pilát, obchodní ředitel slévárny, který se do Metazu po delší přestávce vrátil v roce 2013.
„Na šedou a tvárnou litinu se používají trochu jiné postupy a formovací směsi, způsobuje to různé komplikace, a proto se chceme držet hlavně oceli,“ vysvětluje zúžení portfolia materiálů Pilát a dodává: „Meziročně rosteme o zhruba dvanáct až čtrnáct procent.“ Cílem je dostat se na obrat asi 500 milionů korun ročně v oblasti ocelových odlitků a nastartovat i růst v případě odlévání hliníku.
K odběratelům nadále patří automobilový průmysl, ale pro osobní vozy tam již odlitky nedělají, s výjimkou některých náhradních dílů. Doménou jsou odlitky pro komerční diesely, tedy vznětové motory do traktorů a některých nákladních vozů, odlévají tu části turbodmychadel z oceli i hliníku a k odběratelům dílů patří i výrobci autobusů.
„Komerční diesely tvoří asi polovinu našeho obratu, velkou část tvoří i výroba pro kolejová vozidla,“ nastiňuje důležitost jednotlivých odvětví Pilát. Této oblasti se tu chtějí držet už i proto, že v ní není vyvíjen tak vysoký konkurenční tlak a tlak na rychlost dodávek jako u výroby osobních aut.