Čtvrtek 25. dubna 2024, svátek má Marek
130 let

Lidovky.cz

Fenomén Apple Store. Co je zač obchod, který chce Babiš přivést do Prahy?

Ekonomika

  11:43
Praha / San Francisco - Po celém světě jich je přes 500, jenže převážná většina z tohoto počtu se nachází „doma“ v USA. I v západní Evropě jsou řekněme méně obvyklé. Řeč je o prodejnách Apple Store, které jsou v oboru spotřební elektroniky určitým fenoménem. Pro příznivce Applu jsou to jakési chrámy, důkazy dokonalosti kalifornské firmy.

Apple Store v Soulu. foto: Apple

Otevření každého nového Apple Storu bývá velká událost, ať už jde o některou z obyčejnějších poboček v nákupním centru, nebo velkolepý vlajkový obchod, kterým Apple demonstruje svou velikost a technickou dokonalost tím, že tyto prvky přenese i do samotného architektonického řešení daného prostoru.

Apple Story jsou opravdu různorodé. Třeba ten jen kousek od San Franciska v nákupním centru Corte Madera je vlastně docela obyčejný: je to rozlehlý obchod s velkou prosklenou výlohou, jakých tu je na první pohled víc, než dost. Jenže i tady, v jednom ze snad statisíců nákupních center v USA, je tento obchod výjimečný. Patří k největším obchodům v tomto nákupním centru a přitom není produkty zdaleka tak přeplněný, jako třeba o kousek menší, ale mnohem členitější obchod Microsoftu jen o pár desítek metrů dále. Zato lidí tu je spousta, i v pátek večer krátce před zavírací dobou je tu v podstatě plno, zatímco ostatní obchody zejí prázdnotou.

Apple Store na Union Square v San Francisku

A to je jen obyčejnější Apple Store v „provinčním“ nákupním centru. Stačí popojet o pár desítek kilometrů dál do centra San Franciska a tady najdeme příklad druhého typu těchto obchodů. Příklad skutečně velkolepý. Dvoupatrová budova na slavném Union Square v centru snad hlavního města digitální doby snad ani jiná být nemůže. Je obrovská, díky převážně prosklené fasádě ale rozhodně nepůsobí mohutně a nepatřičně.

Její vnitřní patro se doslova vznáší ve vzduchu a zevnitř vypadá spíše jako elegantní a zasklená vyhlídková plošina, která má návštěvníkům poskytnout neobvyklý pohled právě na Union Square. Tedy, pokud zrovna do fasády, která míří téměř přesně na jih, nezačne svítit slunce, to pak mohutné automatické rolety pohled zastíní. Když je ale vhodné počasí, nebo příležitost, umí se celá střední část předního prosklení otevřít, totéž platí vzadu, kde je za obchodem malý park.

Apple Store a ostatní

Prodejny Apple Store jsou vlastní obchody, které Apple provozuje ve vlastní režii. Mají jasně daný koncept architektury se vzdušným prostředím, minimalistickým uspořádáním a velkými dřevěnými stoly, na kterých jsou produkty prezentovány. Důležitou roli hraje také světlo. Produkty Applu ale po celém světě prodávají i autorizovaní partneři, kteří si také otevírají specializované prodejny. Takových partnerů je v České republice několik a mají zde řadu svých obchodů. Jde o obchodníky, kteří se chlubí označením Apple Premium Reseller, konkrétně pak o sítě iSetos, iStores, iStyle, iWant. Tento status má také Alza.

Na Union Square je tak Apple Store nejen místem, kam si chodí fanoušci značky pro nová zařízení nebo třeba pro radu, pokud mají s tím stávajícím nějaké potíže (služba péče o zákazníky Genius Bar je také dobře známa). Je to zároveň architektonická dominanta, kterou přijíždí obdivovat turisté z celého světa. Takových obchodů má Apple víc, ale právě hlavně doma v USA. Známý je třeba ten v New Yorku na slavné 5. Avenue hned při jejím ústí k Central Parku, který zaujme prosklenou kostkou coby vstupní branou do podzemního obchodu.

To v Evropě to má Apple s případnou stavbou velkolepých obchodů podstatně složitější a tak volí jinou cestu. Většinou si vybírá lokality v centru daných měst, kde se snaží najít dostatečně velkolepý prostor, který by mu dovolil aplikovat jeho koncept rozlehlého obchodu s čistým, minimalistickým designem. Zatímco ovšem doma v USA měl Apple svých vlastních obchodů ke konci roku 2018 více než 270, v Evropě jich bylo „jen“ 113 v celkově desítce zemí. Z toho 38 ve Velké Británii, na kontinentu vede Francie s dvaceti obchody, následuje Německo s patnácti.

Své obchody má Apple v Evropě výhradně v „západních“ zemích a tak je umístění takového obchodu nejen uznáním určité ekonomické síly tamních obyvatel, ale i jakýmsi „politickým“ uznáním dané ekonomiky, coby moderní, západní a pro Apple významné. Možná i proto o získání Apple Storu pro Prahu tolik usiluje premiér Babiš. Za pozornost stojí třeba i fakt, že v Rusku žádný Apple Store není, zatímco v Číně má firma svých obchodů 42 a ten první v Pekingu otevřela už před jedenácti lety.

Pro české zákazníky je nejbližším oficiálním Apple Storem ten v Drážďanech, nebo ten ve Vídni. Vídeňský, který byl otevřen v závěru února loňského roku, je příkladem oněch „výkladních skříní“ v centru města, drážďanský svým umístěním v nákupním centru Altmarkt Gallerie připomíná spíše výše popisovaný obchod Corte Madera.

Apple Store v Bangkoku.

Pokud by Praha svůj Apple Store skutečně získala, přidala by se Česká Republika do klubu zemí jako jsou Belgie, Rakousko, Mexiko, Singapur, Tchaj-wan, Jižní Korea a Thajsko, které mají na svém území právě po jednom Apple Storu. Brzy by do tohoto klubu měl vstoupit například i Izrael. Naopak svůj Apple Store nemají a zatím se nechystá například v Dánsku, Norsku či Finsku, v Portugalsku, bez pochyby by slušel třeba finanční metropoli Lucemburku nebo takovému Monaku.

Díky vídeňskému obchodu by ale ten pražský nebyl pro Apple obchodem v Evropě nejvýchodnějším. Po Vídni je pak v mapě prodejních míst velká mezera, další obchody jsou až v Istanbulu: jeden v jeho evropské, druhý spravedlivě v asijské části.