Středa 13. listopadu 2024, svátek má Tibor
  • Premium

    Získejte všechny články
    jen za 89 Kč/měsíc

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
130 let

Lidovky.cz

Fiat sestrojí pro Google prototypy aut bez řidiče. Spustí i sériovou výrobu?

Ekonomika

  16:55
LONDÝN - Italsko-americká automobilka FCA (Fiat Chrysler Automobiles) se sídlem v Londýně se podle italských médií dohodla na spolupráci s Googlem. Vyrobí pro něj prototypy samořiditelných vozů, které pak budou společně testovat.

Ilustrační foto. foto: Lidové noviny

Následovat by měla výroba menší série vozů a nakonec i sériová výroba.

Dohoda dvou velkých koncernů by měla znamenat rychlejší a výraznější rozvoj aut bez řidiče. Každá z obou stran přitom partnerstvím získá jeden chybějící díl skládačky.

Cesta z krize je nabitá elektřinou. VW představí 20 aut s dobíjením ze zásuvky

Google je sice ve vývoji softwaru pro samořiditelná vozidla daleko, jeho auta najezdila v autonomním režimu již přes 2,4 milionu kilometrů, ale společnost nemá kapacitu a schopnosti nutné pro samotnou velkosériovou výrobu auta. Koncern FCA pak až doteď patřil v oblasti autonomní mobility k outsiderům, na rozdíl od hlavních rivalů v automobilovém světě se totiž ve vývoji aut schopných jízdy bez řidiče příliš neangažoval.

Teď dohodou z ničeho nic FCA získá jedno z nejlepších know-how v této oblasti a díky tomu se vyšvihne na špičku. Google pak získá partnera, díky jehož flexibilním výrobním kapacitám bude schopen dodat autonomní vozidla zákazníkům v požadovaném množství, a to i v případě nenadálé poptávky.

Pro začátek opatrnost

Začátky partnerství ale budou samozřejmě trochu opatrnější. Google chce od svých testovacích vozítek ve tvaru bubliny ve vývoji pokročit a svou technologii naroubovat na obvyklejší automobil. Jako základ nových prototypů tak má podle prosakujících informací posloužit nový rodinný minivan Chrysler Pacifica.

Není bez zajímavosti, že právě z tohoto vozu se stává jeden z nejprogresivnějších modelů koncernu FCA. Pacifica, představená letos v lednu na autosalonu v Detroitu, je například prvním modelem koncernu, který dostane plugin hybridní pohon. I elektrifikaci se, podobně jako autonomní mobilitě, doposud koncern, vedený svérázným Sergiem Marchionnem, vyhýbal.

Plně automatizované automobily podle firmy Google.

Na základě minivanu by během roku měly vzniknout první prototypy, které se pustí do praktických testů v provozu. V další fázi by měla automobilka FCA vyrobit několik stovek vozů, které by se již měly dostat do prodeje.

Nejspíš budou poskytnuty formou pronájmu vybraným zákazníkům, kteří prověří kvality vozů v praxi ještě důkladněji než inženýři Googlu. Následně by pak měla přijít sériová výroba. Očekává se, že auta se samořídícími schopnostmi od Googlu by se měla na trhu objevit někdy v letech 2019 až 2020.

Automobilovým světem cloumají skandály: potíže má VW, Mitsubishi i Fiat

Zajímavostí je, že podle dohody by měla tato první auta vyráběná koncernem FCA nést značku Googlu s tím, že ovšem bude viditelné i označení samotné automobilky.

Podobnou strategii volí Google již řadu let v oblasti chytrých telefonů a tabletů. Operační systém Android dodá komukoli, vlastní „referenční“ zařízení si pak vždy nechává vyrábět různými dodavateli. Nejnovější chytré telefony se značkou Google tak vyrábí Huawei a LG. U aut pravděpodobně dojde na podobný model, FCA vyrobí referenční vozy se značkou Googlu, ten pak svou technologii bude s největší pravděpodobností ochoten dodávat komukoli, kdo za ni zaplatí.

Partnera z řad automobilek hledal Google již delší dobu, podle všeho naposledy nepochodil u koncernu GM. Ten nejspíš více věří vlastní technologii autonomních aut. Vývoji této techniky se věnují i další automobilky a také dodavatelé jako Bosch, Continental nebo Valeo. V oblasti se angažuje i americká Tesla a své vlastní samořiditelné auto údajně vyvíjí i Apple.