Následovat by měla výroba menší série vozů a nakonec i sériová výroba.
Dohoda dvou velkých koncernů by měla znamenat rychlejší a výraznější rozvoj aut bez řidiče. Každá z obou stran přitom partnerstvím získá jeden chybějící díl skládačky.
Cesta z krize je nabitá elektřinou. VW představí 20 aut s dobíjením ze zásuvky |
Google je sice ve vývoji softwaru pro samořiditelná vozidla daleko, jeho auta najezdila v autonomním režimu již přes 2,4 milionu kilometrů, ale společnost nemá kapacitu a schopnosti nutné pro samotnou velkosériovou výrobu auta. Koncern FCA pak až doteď patřil v oblasti autonomní mobility k outsiderům, na rozdíl od hlavních rivalů v automobilovém světě se totiž ve vývoji aut schopných jízdy bez řidiče příliš neangažoval.
Teď dohodou z ničeho nic FCA získá jedno z nejlepších know-how v této oblasti a díky tomu se vyšvihne na špičku. Google pak získá partnera, díky jehož flexibilním výrobním kapacitám bude schopen dodat autonomní vozidla zákazníkům v požadovaném množství, a to i v případě nenadálé poptávky.
Pro začátek opatrnost
Začátky partnerství ale budou samozřejmě trochu opatrnější. Google chce od svých testovacích vozítek ve tvaru bubliny ve vývoji pokročit a svou technologii naroubovat na obvyklejší automobil. Jako základ nových prototypů tak má podle prosakujících informací posloužit nový rodinný minivan Chrysler Pacifica.
Není bez zajímavosti, že právě z tohoto vozu se stává jeden z nejprogresivnějších modelů koncernu FCA. Pacifica, představená letos v lednu na autosalonu v Detroitu, je například prvním modelem koncernu, který dostane plugin hybridní pohon. I elektrifikaci se, podobně jako autonomní mobilitě, doposud koncern, vedený svérázným Sergiem Marchionnem, vyhýbal.
Na základě minivanu by během roku měly vzniknout první prototypy, které se pustí do praktických testů v provozu. V další fázi by měla automobilka FCA vyrobit několik stovek vozů, které by se již měly dostat do prodeje.
Nejspíš budou poskytnuty formou pronájmu vybraným zákazníkům, kteří prověří kvality vozů v praxi ještě důkladněji než inženýři Googlu. Následně by pak měla přijít sériová výroba. Očekává se, že auta se samořídícími schopnostmi od Googlu by se měla na trhu objevit někdy v letech 2019 až 2020.
Automobilovým světem cloumají skandály: potíže má VW, Mitsubishi i Fiat |
Zajímavostí je, že podle dohody by měla tato první auta vyráběná koncernem FCA nést značku Googlu s tím, že ovšem bude viditelné i označení samotné automobilky.
Podobnou strategii volí Google již řadu let v oblasti chytrých telefonů a tabletů. Operační systém Android dodá komukoli, vlastní „referenční“ zařízení si pak vždy nechává vyrábět různými dodavateli. Nejnovější chytré telefony se značkou Google tak vyrábí Huawei a LG. U aut pravděpodobně dojde na podobný model, FCA vyrobí referenční vozy se značkou Googlu, ten pak svou technologii bude s největší pravděpodobností ochoten dodávat komukoli, kdo za ni zaplatí.
Partnera z řad automobilek hledal Google již delší dobu, podle všeho naposledy nepochodil u koncernu GM. Ten nejspíš více věří vlastní technologii autonomních aut. Vývoji této techniky se věnují i další automobilky a také dodavatelé jako Bosch, Continental nebo Valeo. V oblasti se angažuje i americká Tesla a své vlastní samořiditelné auto údajně vyvíjí i Apple.