Úterý 23. dubna 2024, svátek má Vojtěch
130 let

Lidovky.cz

Firemní blogy už nejsou atraktivní. V kurzu jsou sociální sítě

USA

  7:00
PRAHA - Roli firemních blogů, jejichž prostřednictvím podniky komunikují na internetu se svými zákazníky, do určité míry převzaly sociální sítě. Úplně nahradit je ale nemohou, uvedli marketingoví specialisté. Rozvoj firemních blogů, v nichž firmy informovaly veřejnost třeba o trendech v oboru a novinkách, podle expertů vrcholil zhruba před pěti lety.

Facebook foto: ČTK

"Sociální sítě jsou vhodné pro relativně krátké zprávy a velmi aktuální informace. Oproti tomu blog může obsahovat i rozsáhlejší studie, detailnější rozebrání určitého problému nebo reakci na konkrétní dění v oboru," řekl kreativní ředitel agentury PositiveZero Tomáš Silný.

Blog je náročnější na údržbu
Udržování blogu tak zabere několikanásobně více času než aktualizace sociálních sítí, což podle Lucie Palkoskové z agentury H1.cz, v níž se zaměřuje na obsahovou strategii, jednoduše vysvětluje pokles blogových aktivit. "Sociální sítě u mnoha firem zabrzdily aktualizace blogů, ač blog jako takový nahradit nemohou," doplnil Silný.

Některé velké společnosti nicméně od firemních blogů ustoupily úplně.

Příkladem je operátor Vodafone, který blog dříve využíval hlavně kvůli názorům zákazníků a neformálnímu informování o dění ve firmě. Dnes firmě pro tyto účely slouží právě sociální sítě či specializované weby. "Jednotlivé funkce blogu tedy u nás během let přebraly další, specializovanější platformy, které tyto funkce plní o něco lépe," řekla mluvčí Vodafonu Alžběta Houzarová.

ČTĚTE TAKÉ

Firemní blog v letech 2008 až 2010 provozovala také skupina ČEZ.

"Blog splnil ve své době roli komunikačního kanálu, který nám pomáhal vytvářet těsnější a neformálnější vazbu s odbornou i laickou veřejností," řekl Martin Schreier z útvaru mediální komunikace Skupiny ČEZ. Doplnil, že úlohu blogu v této oblasti postupně plně převzala komunikace na sociálních sítích. Na Facebooku má ČEZ například několik tematických stránek.

Počet blogujících společností klesá
Úbytek firemních blogů je v souladu s trendem v USA. Podle studie Massachusettské univerzity v roce 2010 blogovala polovina společností zařazených v žebříčku Inc. 500, který obsahuje nejrychleji rostoucí soukromé společnosti ve Spojených státech.

Předloni tento podíl klesl na 37 procent. Podíl firem, které využívají Facebook, naopak v roce 2011 meziročně vzrostl na 74 procent z předchozích 70 procent. "V ideálním případě sociální sítě firemním blogům nekonkurují, ale naopak se oba kanály vzájemně podporují," uvedla ale Palkosková.

Twitter - ilustrační

Z amerických gigantů vede například firemní blog společnost Google.

Oslovené firmy se shodly, že jejich blogy tvořily nebo tvoří převážně zaměstnanci společnosti. "Tento model se osvědčuje z hlediska efektivnosti a autentičnosti jednotlivých příspěvků, které potom vytváří vyšší zapojení komunity okolo značky," řekl konzultant pro sociální média agentury H1.cz Mario Mjankov.

Blog je osobnější než klasické PR
Dodal, že ideální je spolupráce firemního blogera s agenturou, která pomůže s výběrem témat nebo propojením blogu s webem či sociálními sítěmi.

Na posílení součinnosti blogu a sociálních sítí se nyní chce zaměřit třeba firma Bohemic Group, která nabízí značkové výrobky z oblasti módy a bytového designu. Podle její spoluzakladatelky Magdalény Drsové má blog osobnější formu než klasické firemní PR články. "Tím je i zajímavější pro naše čtenáře a zákazníky, kteří jsou na tento typ komunikace zvyklí - stejně jako na sdílení informací na Facebooku a Twitteru," řekla Drsová.

ČTĚTE TAKÉ

Podle marketingové manažerky agentury H1.cz Pavlíny Louženské blog pro vizuální obory jako móda nebo design nabízí možnost značku kreativně představit.

"Často se tak blogy stávají lifestylovými platformami, které nabízejí přidanou hodnotu," řekla Louženská a jako příklad uvedla americkou módní značku Wildfox. "Ta najala spisovatelku, která bloguje o módě všeobecně, nejenom o tom, co se děje ve firmě," uzavřela Louženská.

Autoři: ,

Samoživitelka skončila v nemocnici a čtvrt roku nemohla pracovat
Samoživitelka skončila v nemocnici a čtvrt roku nemohla pracovat

Téměř deset miliard korun – tolik jen za loňský rok poslaly pojišťovny lidem za úrazy, závažná onemocnění či úmrtí. Životní pojištění pomohlo za...