Neděle 23. ledna 2022, svátek má Zdeněk
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet

Lidovky.cz

Ekonomika

Firemní flotily se mění, virus tlačí na úspory. Trendem jsou zaměstnanci sdílená auta

Automobily - ilustrační foto. foto: ČTK

PRAHA - S nastupující druhou vlnou pandemie je už teď jasné, že ekonomické ztráty budou ještě větší, než se očekávalo na jaře. Ceny aut stoupají a firmy šetří, kde se dá. Úspory se dotknou mimo jiné právě firemních aut. Kromě zvýšeného zájmu o sdílení vozů předpovídají odborníci z oboru i příklon k ekonomičtějším i ekologičtějším modelům, včetně elektromobilů.
  5:00

„Firemní flotily se promění. Pandemie urychluje některé tendence, jež započaly ještě před jejím vypuknutím,“ řekl serveru Lidovky.cz generální tajemník České leasingové a finanční asociace (ČLFA) Jaroslav Krutilek. Řada firem odložila objednávky na neurčito a leasingové a splátkové společnosti schválily téměř 80 tisíc žádostí o odklad splátek. Nové zakázky jim v prvním pololetí klesly meziročně téměř o třetinu.

Dovezených ojetin je po koronaviru méně, certifikovaní prodejci však hlásí širší nabídku aut než kdy dřív

Přepych v podobě služebního vozu pro každého zaměstnance nebo luxusnější vozidla už si zřejmě kvůli pandemii leckterý podnikatel rozmyslí. Firmy začínají uvažovat nad tím, jak svůj vozový park provozovat co nejefektivněji.

„Pozorujeme větší zájem o budování flotil sdílených vozidel – tedy aut, která nemají jednoho uživatele, ale zaměstnanci se o ně střídají podle potřeby,“ sdělil serveru Lidovky.cz Martin Brix, ředitel leasingové společnosti LeasePlan ČR. Střídání řidičů by pak podle Brixe měla usnadnit mobilní aplikace. „Kolegové, kteří se o vůz střídají, vůbec nemusejí přijít do osobního kontaktu – dokumenty od vozidla zanechávají v přihrádce před spolujezdcem. Stejně tak klíč od vozu, který před opuštěním auta připojí ke konektoru carsharingové jednotky. Vůz odemknou i zamknou pomocí svého mobilu,“ popsal výhody bezkontaktního sdílení Brix.

Zákaz popojíždění a pokuta sto eur za stání na chodníku. Němci zpřísňují pravidla, chodce a cyklisty zvýhodní

V rámci úspor také firmy čeká návrat k menším modelům aut a k úspornějším, tedy i k přírodě šetrnějším motorům. „V delším horizontu bude navíc ve flotilách přibývat vozidel s alternativními pohony, především elektromobilů. Takzvaná čistá mobilita je u nás sice stále v plenkách, ale její globální nástup je nezadržitelný,“ předpovídá Krutilek. Podle něj se budou elektromobily prosazovat mnohem rychleji právě ve firemní sféře oproti privátní – z ekonomických i z reputačních důvodů.

S nákupy ovšem firmy začnou ve velkém, až odezní globální koronakrize. „K normálnímu stavu je ale ještě daleko,“ uzavírá Krutilek.

ANALÝZA: Tři důvody, proč Rusko vpadne na Ukrajinu. A tři další, proč ne

Premium Copak se asi odehrává v hlavě Vladimira Putina? To je otázka, kterou dnes řeší celý svět. Ruský prezident rozehrál...

Velký test samotestů na covid: lépe fungují výtěrové, některé neodhalí nic

Premium Ještě před dvěma lety znamenaly dvě čárky na testu, že se budou chystat křtiny, delta byly americké aerolinky, gama...

Nevěra dříve či později vztah zničí. A není cesty zpět, říká filmařka Sedláčková

Premium Vede doslova dvojí život ve dvou zemích. Ve Francii pracuje Andrea Sedláčková především jako střihačka filmů, u nás...

Mohlo by vás zajímat