„Vzhledem k tomu, že celý český stavební trh poklesl o 4,5 procenta na 498 miliard korun, podíl největší české firmy v oboru vzrostl o 0,2 procenta. Přestože společnosti poklesl obrat, její zisk vzrostl, což znamená, že vzrostla rentabilita,“ sdělil Metrostav.
Soud zakázal Metrostavu stavby s dotacemi a pokutu 600 tisíc korun, firma se odvolala |
Představenstvo podle svého předsedy Františka Kočího navrhne valné hromadě, která se bude vinou protiepidemických opatření konat per rollam, aby schválila řádnou účetní závěrku společnosti za rok 2020 a vyplacení podílu na zisku akcionářům ve výši téměř 182 milionů Kč. „Na akcii tedy připadne dividenda 23 korun. Zbytek převede společnost na účet nerozděleného zisku a bude použit na investice a pro posílení peněžních toků v provozní oblasti,“ uvedl Kočí.
Mezi největší dokončené pražské projekty firmy v loňském roce patřily například budova Flow East na Václavském náměstí, studentský ubytovací objekt Student House v Holešovicích, administrativní budova Rustonka nebo kongresové centrum O2 universum.
V regionech Metrostav pracoval například na snížení emisí a odsíření Elektrárny Mělník I, snížení emisí v Teplárně Trmice, dokončení rekonstrukce úpravny vody Želivka nebo výstavba plavecké haly v Lounech.
Zhruba dvě pětiny tržeb Metrostav vytvořil v zahraničí. Mezi nejvýznamnější stavby patřily silniční tunel Dýrafjordur na severozápadě Islandu, silniční tunely a most na takzvané Lososí cestě u norského Trondheimu nebo 21 kilometrů dlouhý dálniční úsek S7 a související silnice Koszwaly – Nowy Dwor Gdanski v Polsku.
Společnost je trestně stíhána ve čtyřech kauzách. „Ve všech věcech byly podány obžaloby a je vedeno řízení před soudy. V jednom případě probíhá hlavní líčení před soudem prvního stupně, v ostatních případech jsou věci ve fázi odvolacího řízení; jednak k odvolání státního zástupce proti rozhodnutí soudu o zproštění viny společnosti a jednak k odvolání naší společnosti proti nepravomocnému rozhodnutí o vině a trestu,“ dodal Kostiha.
Metrostav a.s. byl založen v roce 1971 vyčleněním z národního podniku Vodní stavby za účelem výstavby pražského metra. V roce 1991 byl přeměněn na akciovou společnost a postupně se začal věnovat činnostem v dalších stavebních oborech. V roce 2019 byl výší tržeb lídrem českého stavebního trhu, s velkou pravděpodobností tomu tak bylo i loni. Na konci loňského roku ve firmě pracovalo 2961 lidí, meziročně o pět procent méně.