20. února 2014 14:19 Lidovky.cz > Byznys > Firmy a trhy

380 miliard za firmu, která nevydělává. Pohádka, nebo omyl?

Facebook kupuje službu Whatsapp za 16 miliard dolarů. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Facebook kupuje službu Whatsapp za 16 miliard dolarů. | foto: ČTK

NEW YORK Převzetí služby pro odesílání zpráv Whatsapp, kterého za 19 miliardy dolarů (379,8 miliardy korun) kupuje společnost Facebook, přibližuje největší internetovou sociální síť blíž k centru mobilní komunikace a pomůže jí získat další uživatele mezi mladými. Tvrdí to analytici citovaní agenturou Reuters. Rekordní cena za rychle rostoucí společnost ale vyvolat pochyby.

Facebook ve středu oznámil, že tohoto rychle rostoucího provozovatele aplikace pro komunikaci napříč chytrými mobily kupuje za 19 miliard dolarů v hotovosti a v akciích.

Akvizice, která odpovídá zhruba 11 procentům tržní hodnoty Facebooku, je dosud největší pro tuto společnost, ale i pro technologické giganty Google, Microsoft nebo Apple.

Whatsapp

Facebook kupuje službu Whatsapp za 16 miliard dolarů.

Whatsapp umožňuje lidem posílat textové zprávy mezi mobily nejrůznějších značek prostřednictvím připojení přes internet a vyhnout se tak poplatkům účtovaným mobilními operátory.

Whatsapp, jejíž název je odvozen od anglických výrazů pro aplikaci a pro otázku 'Co je nového?', založili ukrajinský přistěhovalec Jan Koum, který nedokončil vysokou školu, a bývalý student Stanfordovy univerzity Brian Acton.

Oba pracovali v jiném internetovém gigantu Yahoo a oba se ucházeli o práci ve Facebooku, avšak neúspěšně.

Například Apple, jinak také nejhodnotnější značka na světě, nikdy neudělal obchod tohoto druhu za více než miliardu dolarů, napsala agentura AP.

Dohoda zajišťuje Facebooku přistup k novým uživatelům, včetně některých náctiletých, kteří se vyhýbají sociálním sítím hlavního proudu. Lidé jim říkají 'Facebook nikdy', tvrdí Jeremy Liew, partner ve společnosti Lightspeed.

Analytička výzkumného střediska eMarketer Cathy Boyleová pro britskou BBC uvedla, že služba má vedle základny mladších uživatelů pro Facebook význam i kvůli své popularitě v zahraničí: na mnoho zahraničních trhů podle ní pronikla hlouběji než Facebook.

Podle některých hlasů ale převzetí pravděpodobně posílí obavy, že Facebook a jiné technologické firmy začínají jít po nových slibných produktech a službách příliš horlivě.

Pohádka ze Silicon Valley

"Očekávám, že se kolem toho obchodu objeví velká skepse. Lidé o tom budou přemýšlet a řeknou si, o-ou, to za to zaplatili až tak moc?," tvrdí podle agentury AP Anthony Michael Sabino z americké Univerzity sv. Jana.

Whatsapp, o které Reuters píše jako o pohádkovém příběhu mladých rychle rostoucích firem v Silicon Valley, tvrdí, že jí počet aktivních uživatelů za pět let existence stoupl na 450 milionů a že v současné době registruje milion nových uživatelů denně.

Podle médií ale není jasné, jak sama sebe zaplatí. Za její využívání nyní uživatelé platí roční poplatek jeden dolar, který účtuje až po prvním roce používání služby.

Zakladatelé Facebooku a Whatsapp uvedli, že aplikace bude dál fungovat nezávisle, a slíbili, že bude nadále bez reklam. To, jak bude společnost vydělávat peníze mimo roční poplatek, ale nesdělili. "Správnou strategií je nadále se soustředit na růst a produkt," prohlásil podle Reuters Zuckerberg.

Lidovky.cz, Reuters, ČTK

Jak připravit dítě na očkování, aby nemělo strach z lékaře?
Jak připravit dítě na očkování, aby nemělo strach z lékaře?

Očkování absolvují malé děti v prvních letech života hned několikrát. Zpočátku si to ani neuvědomují, později už mohou mít „vypěstovaný“ strach z toho, že to bude bolet. Nervozita rodičů jim nepřidává. Jak bychom měli své dítě připravit na očkování, aby se nebálo a zvládlo tuto povinnou (a nemilou) událost co nejlépe?

Najdete na Lidovky.cz