Sobota 31. října 2020svátek má Štěpánka 10 °C zataženo Předplatné LN
Lidovky.cz > Byznys > Firmy a trhy

Agentura zaútočila na ministerstvo kvůli značce Klasa. Prý je jejich

Grafický manuál jak nepoužívat značku Klasa | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Grafický manuál jak nepoužívat značku Klasa | foto: www.eklasa.cz

PRAHA Klasa je označení, jež přiděluje ministerstvo zemědělství vybraným českým potravinovým výrobkům. Podle reklamní agentury Štrob, Širc & Slovák, která logo vytvořila, však ministerstvo známku uděluje bez jejího svolení. Po jednotlivých firmách teď proto požaduje, aby zboží označené známkou Klasa stáhly z prodeje a aby zaplatily padesátitisícovou pokutu.

Upozornil na to deník MF DNES. Agentuře trvalo sedm let, než na problém přišla. Podle jejího advokáta Petra Mikysky ministerstvo zemědělství nikdy nedostalo právo přidělovat logo dalším firmám.

Resort zemědělství se ale brání, podle něj jsou nároky agentury neoprávněné. Státní zemědělský intervenční fond proto jednotlivým firmám doporučil, aby výzvu reklamní agentury ignorovaly.

Klasa - národní značka kvality

Značka Klasa

Produkty, které jsou označeny logem Klasa, pocházejí z České republiky. Výrobky musí splňovat určité kvalitativní podmínky, výrobce musí vlastnit platný certifikát systému managementu jakosti a bezpečnosti potravin.

Produkt dostává známku na tři roky, po uplynutí doby musí firma znovu doložit kvality produktu, jinak o známku přijde.

Po udělení Klasy kvalitu potravin kontroluje Státní zemědělská a potravinářská inspekce.

"S ohledem na právní povahu značky Klasa jakožto chráněné registrované ochranné známky považujeme všechny vznesené nároky v tuto chvíli za neoprávněné, a to až do doby, než bude Úřadem průmyslového vlastnictví případně prohlášena její neplatnost," řekl tiskový mluvčí ministerstva Petr Vorlíček.

Podle advokáta Mikysky se reklamní agentuře zatím nikdo z ministerstva neozval. "Prozatím nás nikdo z ministerstva ani Státního zemědělského intervenčního fondu nekontaktoval. Jakmile se tak stane, předložíme jim dokumenty, které tvrzení klienta dokazují," řekl advokát reklamní agentury.

Zkusit to? Za 11 milionů to stojí
Ocenění v současné době nosí 1323 produktů od 227 českých a moravských výrobců. Pokud by firmy začaly pokuty platit, agentura by tak mohla získat přes 11 milionů korun.

Do soutěže o logo značky Klasa se v roce 2003 mohli přihlásit profesionálové i amatéři. Soutěž vyhrála agentura Noesis Advertising, která si logo objednala právě u firmy Štrob, Širc & Slovák. Ministerstvo za vytvoření značky zaplatilo téměř 400 tisíc.

Klasa - projekt za miliony
Klasu ministerstvo uděluje od roku 2003. Označení mělo posílit zájem Čechů o tuzemské potraviny před vstupem země do Evropské unie a mělo nahradit nepříliš úspěšnou známku Czech Made.

Přesto první rok, kdy ministerstvo začalo Klasu rozdávat, to spotřebitele příliš nezaujalo. Od začátku roku 2004 značku spravuje Odbor pro marketing Státního zemědělského intervenčního fondu. Ministerstvo zemědělství pod vedením Jaroslava Palase (ČSSD) pro rok 2004 uvolnilo na propagaci Klasy 200 milionů korun. Za rok 2010 by mělo putovat do reklamy pro tuzemské výrobky 50 milionů.

Po čtyřicítce žijeme na vypůjčený čas, říká lékař David Sedmera

David Sedmera | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Premium Lidské tělo je velmi přesný a dokonalý mechanismus. V některých směrech až zázračný. Proč je však uspořádání těla...

Jak vyležet ‚lehký covid‘. Praktičtí lékaři radí, jak na samoléčbu

Měření teploty u vstupu do pardubické nemocnice. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Premium Tak jako jiné virózy i obávaný covid-19, pokud zaútočí jen v mírné či střední síle, se musí doma prostě a jednoduše...

Shromáždění vlastníků jsou kvůli pandemii v ohrožení. Právník radí, co dělat

ilustrační snímek | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Premium Vyhlášení nouzového stavu komplikuje situaci společenstvím vlastníků bytových jednotek. Do konce roku musí totiž výbory...