6. září 2018 17:48 Lidovky.cz > Byznys > Firmy a trhy

Za klečení při hymně ho kritizoval Trump, Nike se sportovcem natočil reklamu. Následoval pád akcií

Donald Trump a Colin Kaepernick. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Donald Trump a Colin Kaepernick. | foto: Reprofoto

Washington/Praha Nová reklama, v níž společnost Nike angažovala hráče amerického fotbalu Colina Kaepernicka, který klečel během americké hymny, znejistila investory. Akcie výrobce sportovní obuvi a oblečení v úterý po jejím vydání klesly o tři procenta, což je pro firmu největší propad v posledních měsících. Třetinu pádu ale smazaly hned první hodiny a podle analytiků celá kampaň firmě nakonec naopak pomůže.

„Vztek lidí a bojkoty Nike úplně zabíjí. Přemýšlím, jestli je vůbec napadlo, že to takhle bude,“ napsal ve středu odpoledne na Twitter americký prezident Donald Trump, který hráče amerického fotbalu Colina Kaepernicka už dřív kritizoval za jeho protest proti údajnému rasismu a policejní brutalitě vůči lidem tmavé pleti. Kaepernick seděl a následně klečel, zatímco hrála americká hymna.

Akcie společnosti Nike skutečně už v úterý klesly, podle analytiků ale nebude mít propad dlouhého trvání. „Takové kauzy u velkých firem, jakou je Nike nebo Facebook, bývají jen krátkodobými propady. Jakoukoliv podobnou kontroverzi přehluší trvající zisky, které tyto společnosti vzhledem k trvalému růstu ekonomiky mají,“ vysvětlil pro Lidovky.cz ekonom a analytik František Bostl.

05.září 2018 v 15:39, příspěvek archivován: 06.září 2018 v 16:05

Just like the NFL, whose ratings have gone WAY DOWN, Nike is getting absolutely killed with anger and boycotts. I wonder if they had any idea that it would be this way? As far as the NFL is concerned, I just find it hard to watch, and always will, until they stand for the FLAG!

Tříprocentní pokles je navíc poměrně malý ve srovnání se skoro třicetiprocentním růstem, jehož firma už letos dosáhla, upozornil server Bloomberg. Odborníci se navíc shodují, že Nike dobře ví, co dělá. „Nike je společnost, která má jeden z nejlepších výrobků na světě a zároveň je skvělá v marketingu,“ řekl analytik prodeje Simeon Siegel pro Bloomberg.

Nike si může dovolit vybrat stranu

„Kampaň Nike vyvolá jak pozornost, tak diskuzi, což je pravděpodobně taky její hlavní cíl,“ řekl generální ředitel analytické společnosti GlobalData Retail Neil Saunders pro CNN. „Zároveň je tato strategie ale riskantní v tom, že si vybrala stranu ve vysoce politizované kauze,“ dodal Saunders.

Podle ředitele poradenské společnosti Toma Stringfellowa to je ale právě to, co Nike dělat musí. „Nike je společnost, která se nebojí postavit za nějakou stranu. Součástí té značky je být kontroverzní,“ uvedl Stringfellow, který věří, že kontroverzní kampaň s Kaepernickem značce pomůže v dlouhodobém horizontu.

„To, co investory zajímá nejvíc, je, že Nike dál prodává hromady tenisek,“ napsal v komentáři server Quartz s tím, že vzhledem k letošnímu růstu Nike je současný propad jen nevýznamnou drobností.

Podívejte se na reklamu, která vzbudila ve Spojených státech kontroverze:

zufZuzana Formánková

Najdete na Lidovky.cz