14. dubna 2019 17:41 Lidovky.cz > Byznys > Firmy a trhy

Amazon platí tisíce lidí, aby poslouchali příkazy hlasové asistentky Alexy

Amazon Echo. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Amazon Echo. | foto: Twitter

PRAHA Zaměstnanci Amazonu po celém světě mohou odposlouchávat klienty užívající virtuálního asistenta Alexu. Agentuře Bloomberg to řeklo několik zaměstnanců, kteří poslouchali intimní konverzace klientů a dokonce slyšeli i sexuální napadení, policii však zavolat nemohli. Podle jejího mluvčího však jde pouze o malý vzorek hlasových nahrávek, který má pomoci službu zlepšit.

Technologie nám denně usnadňují život a jsou již delší dobu jeho nedílnou součástí. Ať už se jedná o mobilní telefony, počítače nebo v poslední době také o hlasové asistenty. Mezi nejznámější asistenty rozhodně patří Amazon Echo, v jehož nitru se ukrývá asistentka Alexa.

Stačí vyslovit Alexa nebo Echo a zadat některý ze stovky různých příkazů, které aktuálně zná její umělá inteligence, píše americký týdeník Time. Lze si objednat nákup až do domu, napsat nákupní seznam nebo ovládat světlo, topení domácnosti, pouštět hudbu a dokonce si i nastavit budík na zítřejší ráno. 

Uživatelé jsou přesvědčeni, že jejich příkazy poslouchá pouze Alexa, což je podle agentury Bloomberg zcela mylné přesvědčení. Agentura zjistila, že desítky milionů klientů po celém světě odposlouchávají zaměstnanci Amazonu.

Bloomberg s tímto zjištěním přišel poté, co se mu svěřilo několik zaměstnanců . Veškeré domněnky pak potvrdila i samotná společnost. Podle jejího mluvčího jde pouze o malý vzorek hlasových nahrávek, který má pomoci službu zlepšit, avšak podle bývalých a současných zaměstnanců zachycují nahrávky i to, co by neměly.

Tým je tvořen stovkami zaměstnanců, jejichž pracoviště leží od Bostonu po Costa Ricu, Indii či Rumunsko. Pracovníci musí údajně zpracovat až tisíc nahrávek denně. „Pracujeme devět hodin denně a musíme zkoumat až 1000 zvukových nahrávek za směnu,“ tvrdí dvojice pracovníků agentuře Bloomberg. Zkoumat se mají hlavně nahrávky, s jejichž analyzováním měla Alexa potíže či je špatně zařadila, a pomáhat jí se tak „učit“.

09.dubna 2019 v 13:43, příspěvek archivován: 13.dubna 2019 v 21:19

Have questions regarding the upcoming elections? Alexa is here to answer them all. Share any questions you have, during the #AskMeAnything session on 10th April, 3pm-4pm, exclusive on Twitter. #JustAsk https://t.co/2rXW8RllcE

Pracovníci poslouchají nahrávky z domovů či kanceláří, přepisují je, zaznamenávají je a poté je „vrací“ zpátky do systému ve snaze eliminovat výpadky v porozumění lidské řeči a zlepšení reakcí na příkazy.

„Jednu směnu jsem zkoumal nahromaděné hlasové nahrávky lidí, kteří hledali zpěvačku Taylor Swiftovou,“ řekl jeden pracovník z Bostonu. „Mým úkolem bylo potvrdit, že se jedná o zpěvačku, jelikož umělá inteligence to nerozpozná,“ doplnil. 

‚Klademe velký důraz na soukromí‘

Přestože k zapnutí Alexy slouží jakési „probouzecí“ slovo, kvůli nedokonalostem či velmi podobným slovům může dojít k aktivaci i nechtěně vydáním nějakého zvuku, jako je kýchnutí, či nesouvisející konverzace. Zaměstnanci se proto shodují, že často poslouchají nahrávky, které by se k nim dostat vůbec neměly. 

Došlo tak na nahrávku falešně zpívající ženy ve sprše, ale také na křičící dítě volající o pomoc. Jeden zaměstnanec řekl, že slyšel nahrávky, kde došlo k sexuálnímu zneužívání. „Posloucháte to, ale nelze s tím nic dělat, nemůžete zavolat na policii,“ Pracovníci, kteří jsou pak takovýmto prožitkem nutně rozrušení, nemohou nic dělat. Když zaměstnanci požádali o radu, co v takových případech dělat, dostali odpověď, že není záležitostí Amazonu do takovýchto případů zasahovat. 

„Posloucháme také běžné požadavky, ale v pozadí slyšíme často intimní konverzace, například údaje o jejich bankovních účtech“ popisují zaměstnanci. „Každý den naši zaměstnanci poslouchají tisíce požadavků našich klientů, kteří se domnívají, že mluví s naší asistentkou Alexou. Klienti řeší různá témata, mluví různými jazyky,“ řekl jeden z manažerů Amazonu, který zajišťuje kvalitu služeb Alexy.

Dle slov Amazonu se ale není vůbec čeho bát, v tomto oddělení je kladen velký důraz na soukromí uživatelů a je zde takřka nulová tolerance pochybení někoho ze zaměstnanců. Mluvčí Amazonu také tvrdí, že společnost zpracovává jen malé procento nahrávek. Společnost se také odvolává na to, že jejich zaměstnanci poslouchají pouze příkazy, které začaly oslovením Alexy. „Není třeba se bát, že by docházelo k nahrávání konverzace v pohodlí domácnosti. S jistou výjimkou,“ píše mluvčí společnosti Amazon v e-mailové zprávě.

S konceptem chytrých asistentech přišel jako první Amazon, který svou asistentku Alexu (přístroj se jmenuje Echo) prodává už od léta 2015. Od té doby se v USA prodaly miliony kusů. Amazon Echo se po zapojení propojí s aplikací pro Android nebo iPhone a přes mobil si také najdete wi-fi síť, ke které asistentku připojíte. Na komerční i marketingový úspěch reagovala v roce 2016 společnost Google Home. Podobný koncept má také aplikace Siri od firmy Apple. I tato společnost podle agentury Bloomberg využívá své zaměstnance k tomu, aby kontrolovali svého digitálního asistenta.

Lidovky.cz

Najdete na Lidovky.cz