Evropský automobilový průmysl čelí největšímu poklesu za poslední léta. U osobních automobilů se počet nových registrací snížil v únoru o osmáct procent, u užitkových vozů dokonce o skoro čtyřicet procent. ACEA připomněla, že tento propad jde nad rámec poklesu o osm procent, který byl zaznamenán loni. To byl přitom největší propad od roku 1993.
Po spuštění programu na obnovu automobilové "flotily" v Německu v únoru zaznamenali 30procentní nárůst registrací nových vozů a objednávky narostly o víc než 70 procent, uvedla ACEA. Výsledkem by mohlo být, že celkové prodeje dosáhnou letos 3,1 milionu vozů namísto dříve očekávaných 2,8 milionu. Ve Francii zase přibližně pětina aut prodaných v lednu nahradila staré vozy způsobilé pro šrotovné.
O zavedení šrotovného v Česku usiluje největší opoziční strana ČSSD, vláda ho ale do svého souboru protikrizových opatření nezahrnula. V rámci protikrizových návrhů ČSSD zatím Poslanecká sněmovna v prvním čtení schválila šrotovné 25.000 korun na koupi nového auta a vyřazení vozu staršího deseti let. Stínový ministr průmyslu Milan Urban také uvedl, že ČSSD plánuje navrhnout prémii až 2000 eur (asi 53.000 Kč). Kritici ale namítají, že jde o populistický, nesystémový a diskriminační krok protežující jen některé občany.
ACEA reprezentuje 15 významných evropských automobilek. Členy v Bruselu sídlícího lobbistického sdružení jsou mimo jiné automobilky BMW, Fiat, PSA Peugeot Citroën, Volvo či Volkswagen, pod který spadá i česká Škoda Auto.