26. února 2019 5:00 Lidovky.cz > Byznys > Firmy a trhy

Barber shop do každé dědiny. Někteří ale o řemesle nemají ani páru, zlobí se majitelé

Zákazník leží nehybně v holičském křesle podobně jako u zubaře. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Zákazník leží nehybně v holičském křesle podobně jako u zubaře. | foto:  František Vlček, MAFRA

PRAHA Speciálních pánských holičství, které nesou název barber shop, v České republice přibývá. Dalo by se říct, že alespoň jedno holičství, kde většinou stříhají výhradně muži, má dnes už každé větší město. Podle majitelů barber shopů se ale v tomto oboru pohybuje i řada lidí, kteří se chtějí na módní vlně svést a přitom o řemesle nemají ani páru.

Zvenku jsou ozdobené světelnou tyčí s bílými, červenými a modrými proužky. Uvnitř zákazníci najdou většinou mužské osazenstvo s precizně upraveným plnovousem a žiletkou v ruce. Řeč je o barber shopech, které lze dnes zahlédnout takřka na každém rohu. Jejich rozmach dokládá i fakt, že alespoň jedno pánské holičství využívající nějakým způsobem původně americký název najdeme ve třiceti největších městech Česka, tedy kromě Karviné.

Ostré břity shavetty. Holičovo soustředění.
Masáž tváří je součástí servisu.

Příliv nových pánských holičství vnímají také provozovatelé a majitelé barber shopů. „Dnes se stává barber shop standardem každého většího města, to vnímáme jako pozitivní,“ popsal pro Lidovky.cz Jan Krajíček, spoluzakladatel Local Barber Shopu v Brně. Krajíček stál v roce 2014 u zrodu prvního barber shopu v Brně, o čtyři roky později se majitelé rozhodli otevřít druhou pobočku, opět v Brně.

Naplnit další holičství novými lidmi už podle něj nebylo tak snadné. I přesto budou podle Krajíčka další barber shopy přibývat i nadále. „Nevnímáme to jako krátkodobý trend. Pánská holičství už tady byla dávno před námi, jen bohužel postupně vymizela. Momentálně se podařilo tento standard vrátit k životu a věříme, že to vydrží na dlouhou dobu,“ mínil Krajíček.

Řada majitelů se ale při pohledu na rostoucí konkurenci blahem netetelí. Zejména jim vadí údajná neprofesionalita některých pánských holičství. „Bohužel, naše legislativa je v tomto směru relativně benevolentní. Stejně jako u jiných oborů. Otevřít si ‘barber shop’ tak může v podstatě každý. Nejde o živnostenský list, ale o ten výuční,“ svěřila se Lucie Macháčková, manažerka Thomas’s Barbershop v Praze.

„Je spousta barber shopů, kde nemají o tomhle řemesle ani páru. Dnes dělá barbera každý malíř, kuchař nebo nevystudovaný člověk. Hlavně, že je potetovaný,“ uvedla majitelka Barber’s Wife Žaneta Kaiserová.

Pojízdná pobočka či pánský „koutek“ v obchodním centru

Stále častěji se mohou muži setkat i s pojízdnými barber shopy. Populární jsou rovněž pobočky v obchodních centrech, kde se zákazníci nechají ostříhat, oholit a vyčkají na partnerku, která zrovna nakupuje.

Kromě stylového designu a šířkou nabízených služeb se barber shopy liší od klasických kadeřnictví a holičství především cenou. Zatímco se na malém městě či na okraji Prahy můžete nechat ostříhat zhruba za 200 korun, v barber shopu si připlatíte. Kompletní péče, tedy ostříhání, oholení a další úpravy, vyjde většinou na tisíc korun.

Local Barber Shop v Brně patří k prvnímu ryze pánskému holičství v jihomoravské...

Local Barber Shop v Brně patří k prvnímu ryze pánskému holičství v jihomoravské metropoli.

Zákazníci také využívají dárkové vouchery. Například portál Slevomat každoročně prodá několik desítek poukázek. „Tento trend pomohla nastartovat popularita hipsterů a zejména fakt, že do módy přišly vousy. Boom začal zhruba před třemi lety a například jen v Praze vznikly desítky barber shopů. Průměrná cena voucherů u nás je přibližně 500 korun,“ shrnula ředitelka Slevomatu Marie Havlíčková.

Patrik Kozlík

Autor

Patrik Kozlíkpatrik.kozlik@lidovky.czČlánky