5. března 2010 19:45 Lidovky.cz > Byznys > Firmy a trhy

ČD hledají dodavatele elektřiny pro železnici za dvě a půl miliardy

Ilustrační foto. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Ilustrační foto. | foto: Škoda Holding

PRAHA České dráhy hledají dodavatele trakční elektřiny pro celou českou železniční síť. Předpokládaná cena zakázky je 2,4 miliardy korun bez daně z přidané hodnoty, smlouvu chce podnik uzavřít na dobu od letošního července do konce roku 2011. Lhůta pro podání nabídek vyprší 16. dubna. Detaily vypsaného výběrového řízení dráhy zveřejnily v úředním věstníku Evropské unie.

Dodávky elektřiny pro tuzemskou železniční dopravu se změnily už počátkem ledna, kdy dráhy začaly odebírat proud přímo od společnosti ČEZ. Tím z dodavatelského řetězce vypadla státní Správa železniční dopravní cesty (SŽDC). ČEZ byl narychlo vybrán ve zkráceném tendru, nyní dráhy hledají definitivního dlouhodobého partnera.

Dráhy a další dopravci si od novinky, kterou umožnil zákon až loni, slibují výraznou úsporu nákladů na elektřinu. Dopravci dlouhodobě kritizovaly SŽDC, že prodává elektřinu výrazně dráž, než kolik činí ceny na burze.

Za změnou systému stojí mimo jiné dceřiná firma ČD pro nákladní dopravu ČD Cargo. Ta v loňském roce odmítla správě železnic platit vyšší tarify a nadále se řídila starou smlouvou a cenami z roku 2008. Spor není dodnes vyřešen, zabývá se jím mimo jiné Úřad pro ochranu hospodářské soutěže.

Správa železnice dodávala předraženou elektřinu

"Nákup trakční elektřiny prostřednictvím společnosti České dráhy znamená, jak pro společnost ČD Cargo, tak i pro ostatní železniční dopravce, především nižší smluvní ceny silové složky elektrické energie," řekl mluvčí carga Zdeněk Větrovec. Nyní je cena na železnici asi o 20 procent nižší oproti cenám, které loni účtovala správa železnic.

Jak nedávno napsal týdeník Ekonom, odebírala správa železnic megawatthodinu elektřiny za zhruba 2000 korun, současná cena na burze je přitom při srovnatelných parametrech o stokoruny nižší. České dráhy nechtějí s poukazem na obchodní tajemství "svou" nynější cenu zveřejnit, loni za trakční proud podnik zaplatil zhruba 1,5 miliardy korun.

Jak vyplývá z informací z věstníku, dráhy kalkulují s cenou zhruba 1600 korun s DPH za megawatthodinu. Dráhy budou podle takzvaného francouzského modelu dodávat proud i všem ostatním dopravcům na české železniční síti.

SŽDC před více než rokem uzavřela po tendru s ČEZ tříletou smlouvu, s drahami však měla správa železniční cesty pouze roční smlouvu. Správa železnic proto nyní řeší, jak se smlouvou s ČEZ po právní stránce naložit.

ČTK, Lidovky.cz