4. července 2014 6:00 Lidovky.cz > Byznys > Firmy a trhy

Ceny rostou. Česko má ale nejlevnější benzin z celé EU

Benzinová pumpa. (Ilustrační foto) | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Benzinová pumpa. (Ilustrační foto) | foto:  Tomáš Krist, Lidové noviny

PRAHA Benzin je nevídaně drahý. Časté nářky řidičů na vysoké ceny pohonných hmot jsou ale oprávněné jen zčásti. Útoky islámských radikálů na ropná zařízení v Iráku, který je druhým největším těžařem ropy z kartelu zemí OPEC, sice vyšponovaly ceny u tuzemských čerpacích stanic na nejvyšší hodnoty od podzimu roku 2012, ale zbytek Evropy je na tom ještě hůř.

V porovnání cen u pump je levnější jen Bulharsko. A porovnáme-li ceny benzinu bez započítání daní, je Česko nejlevnější z celé osmadvacítky zemí Evropské unie.

Od doby, kdy začátkem června vypukla v Iráku válečná krize, zdražil barel ropy Brent o sedm na 115 dolarů, tuna benzinu na burze v Rotterdamu o 60 dolarů na víc než tisíc dolarů a následkem toho benzin v Česku o 60 haléřů za litr na průměrných 36,92 koruny. Nafta je podle statistiky kartové společnosti CCS o padesátník levnější.

Strmý vzestup se má podle propočtů analytiků teď zastavit, zřejmě díky tomu, že útoky islamistů v Iráku se daří tamní vládě alespoň částečně eliminovat. Ropa zlevnila ke 112 dolarům.

ČTĚTE TAKÉ:

Dosud se ale průměrná cena benzinu v Česku, očištěná o daně (ty tvoří skoro polovinu z celkové ceny pro řidiče), vyšplhala podle portálu Energy.eu k 16,40 koruny, což je nejnižší úroveň v Evropské unii.

Láce u českých pump

„Díky tomu se i finální cena pro zákazníky stala v rámci zemí střední Evropy nejvíce konkurenceschopná. Levněji v celé Evropě mohou řidiči tankovat benzin pouze v Bulharsku. Za nízkou cenu může tvrdý konkurenční boj mezi českými benzinkami,“ popisuje situaci Vít Jedlička, analytik společnosti Colosseum, která dlouhodobě sleduje světové ceny komodit a zpracovala evropské srovnání benzinu a nafty.

O srovnání cen v Evropě informují i jiné zdroje. Například Evropská komise, český Ústřední automotoklub nebo servery, jako je německý Clever-tanken.de. Liší se však aktuálností a způsobem sběru dat. Energy.eu má údaje aktuální a nevychází ze statistických hlášení nebo poznatků autoklubů, ale přímo z cen trhu jednotlivých zemí.

Skutečnosti, že české benzinky mají druhý nejlevnější benzin v Evropě a v ceně nafty jsme čtvrtí nejlevnější, skutečně nahrává extrémně silná konkurence. Česko má v přepočtu na obyvatele i na plochu nejhustší síť pump (víc jich má údajně jen Řecko), a to nutí pumpaře, aby si snížili marže na minimum. Podle nedávného šetření statistiků vycházejí v rámci maloobchodu jedny z nejnižších marží právě na čerpací stanice (dosahují kolem pěti procent z koncové ceny).

KLIKNĚTE PRO ZVĚTŠENÍ

KLIKNĚTE PRO ZVĚTŠENÍ

„Obrovská konkurence není jediný důvod. Ceny tlačí dolů i to, že rafinerie jsou stavěné hodně na produkci benzinu, ale jeho spotřeba přitom klesá. Každý se tedy snaží poptávku oživit příznivější cenou,“ komentuje situaci Václav Loula, expert České asociace petrolejářského průmyslu a obchodu, která sdružuje největší výrobce a prodejce pohonných hmot u nás.

Dopravci mohou zdražit

Přesto jsou benzin a nafta momentálně nejdražší od října a listopadu 2012. Drahá nafta, přestože stojí hodně pod průměrem Evropské unie, dělá těžkou hlavu hlavně silničním dopravcům. Mají však výhodu – ekonomická situace firem se zlepšuje a roste poptávka po přepravě zboží. Firmy dosud účtovaly dopravcům ceny na úrovni, kdy krize snižovala výrobu, chyběly zakázky na přepravu a ti dopravci, kteří nezkrachovali, se podbízeli za každou cenu. S tím je teď konec.

„Teď je ten pravý čas, kdy si přepravci zboží mohou začít účtovat vyšší cenu. A snáz také zohlednit dražší naftu. To bylo ještě před rokem nemyslitelné,“ říká Martin Felix, mluvčí sdružení Česmad Bohemia, které sdružuje na dva tisíce tuzemských silničních dopravců a spedičních firem.

Přiznává ale, že lepší cenové podmínky si zatím mohou vyjednat spíš jen velcí dopravci. „To je pravda. Jezdím pro jednoho z největších dopravců, jim zákazník lepší cenu dává, ale na mě zbývá stejná žebrota jako v době krize,“ komentuje situaci majitel jedné z menších přepravních firem na Plzeňsku.

Miroslav Petr

Najdete na Lidovky.cz