Pátek 19. dubna 2024, svátek má Rostislav
130 let

Lidovky.cz

Čepro postaví nové dálniční pumpy. Státní podnik vydělal loni víc než miliardu

Ekonomika

  5:00
PRAHA - Síť 190 převážně vesnických čerpacích stanic značky Euro Oil státního distributora paliv firmy Čepro se nejspíš ještě letos rozroste. Společnost, která loni vydělala rekordních 1,25 miliardy korun hrubého při obratu téměř 59 miliard, se pouští do vyšší pumpařské kategorie. V Křenovicích na dálnici D1 za Brnem postaví zřejmě ještě do konce letošního roku na zelené louce dvě velké dálniční pumpy.

Čerpací stanice Euro Oil (ilustrační foto). foto: ČeproLidovky.cz

Benzin v Česku je nejlevnější od listopadu 2017, nafta mírně zdražila

Čepro si zkoušelo, zda umí konkurovat v byznysu dálničních stanic firmám jako Shell, Benzina, MOL nebo OMV, už dva roky na D47, kde si pronajalo dvě pumpy, provozované předtím společností Shell. „Máme s nimi jednoznačně dobrou zkušenost. Chceme proto postavit na základě vítězství ve výběrovém řízení Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) své vlastní dvě stanice na D1,“ uvedl pro LN generální ředitel Čepra Jan Duspěva. Jedná se podle něj o investici ve výši zhruba 90 milionů korun.

Nové zázemí v Křenovicích

Česko patří velkou hustotou téměř čtyř tisíc veřejných benzinek na první místa v Evropě a nové pumpy na zelené louce už prakticky nevznikají. Vyloženě u dálnic funguje u nás přes sto čerpaček, letos kromě dvou nových od Čepra vzniknou ještě další dvě – rovněž na D1.

V Křenovicích na obou stranách D1 už v současné době fungují parkovací plochy celkem pro 58 kamionů. Služby řidičům se tak rozšíří podle požadavku Ředitelství silnic a dálnic o tankování pohonných hmot, obchod a gastronomické zařízení včetně sociálního zázemí.

K rekordnímu zisku Čepra v loňském roce přispěly zejména lepší prodeje...

Výhodou pro nové pumpy Euro Oil na obou stranách dálnice je, že široko daleko není jiná možnost tankování. Nevýhodou, byť dočasnou, je slabší provoz. Tato větev dálnice před Přerovem zatím končí a většina automobilů a kamionů jezdí dál na Ostravu spíš přes Olomouc.

Zatímco pump, včetně těch dálničních, není u nás nedostatek, s odpočívkami a parkovacími plochami pro nákladní dopravu je situace mnohem vážnější. U Křenovic je Čepro stavět nemusí, kamiony tam už možnost parkování mají. Po celém Česku ale podle loňských odhadů sdružení autodopravců Česmad chybí zhruba dva tisíce parkovacích míst pro kamiony.

Jejich řidiči musejí kvůli povinným přestávkám parkovat, kde se dá. A často na těch nejméně vhodných místech na silnicích nebo ve městech.

Stávající chabý stav způsobila podle ŘSD a jeho podrobné zprávy o stavu odpočívek v Česku neutěšená situace už od 90. let, kdy převládal názor, že soukromníci na základě dlouhodobých smluv se státem zajistí služby na dálnici nejlépe, a státu tak odpadne starost.

‚Ostudný stav‘ na D2

Nové „soukromé“ odpočívky ale vznikaly údajně nekoncepčně, primárně jako čerpací stanice, nikoliv jako zázemí pro kamiony, čemuž odpovídal i nedostatečný počet parkovacích míst. „Tyto smlouvy tak jsou příčinou toho, proč některé odpočívky, převážně na nejstarších dálničních tazích, tedy D1 Praha–Brno, D2 Brno–Bratislava, jsou ve stavu, který lze mnohdy označit za tristní či ostudný,“ přiznává ŘSD ve své loňské zprávě.

Parkovací místa na odpočívce Křenovice zprovoznilo ŘSD v roce 2016 a nyní u nich po obou stranách vyrostou pumpy Euro Oil. Investice 90 milionů korun do nových dvou čerpacích stanic je ale jen jedním z dalších investičních projektů státem stoprocentně ovládaného Čepra a zlomkem sumy, kterou tato firma vydělává.

K rekordnímu loňskému zisku podle šéfa Duspěvy zejména přispěl meziročně o deset procent lepší prodej pohonných hmot – v maloobchodu i velkoobchodu.

Čepro patří po polském holdingu Unipetrol a maďarském koncernu MOL k největším dodavatelům benzinu a nafty u nás a ze svých zisků štědře dotuje státní rozpočet. Ze zisku roku 2017 si erár na dividendách vzal přes 826 milionů korun (před zdaněním), v předcházejícím roce vyplatilo Čepro svému akcionáři ministerstvu financí dividendy 1,7 miliardy korun.

Autor: