Pátek 18. září 2020svátek má Kryštof 19 °C jasno Předplatné LN
Lidovky.cz > Byznys > Firmy a trhy

Čerstvé nebo rozpečené? Pekaři musí s barvou ven

Ilustrační foto | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Ilustrační foto | foto: Ondřej Němec, Lidové noviny

PRAHA Obchodníkům se nelíbí připravovaná vyhláška ministerstva zemědělství, podle které mají být pekařské výrobky, které jsou v obchodech dopékány, povinně označovány údajem "rozpečeno".

Tím budou odlišeny od čerstvého pečiva. Podle Svazu obchodu a cestovního ruchu (SOCR) nový předpis zkomplikuje orientaci spotřebitelů i život obchodníků. Navíc prý poškodí hlavně tuzemské výrobce, kteří dodávají obchodům zhruba tři čtvrtiny rozpékaného pečiva prodávaného v Česku.

Balené i nebalené cukrářské výrobky, které byly v hotovém stavu výrobcem zmraženy a po rozmrazení jsou prodávány, mají podle návrhu být v místě prodeje či na obalu označovány údajem "rozmraženo".

Pojmem "čerstvý" budou označeny jen chléb a pečivo, jejichž výroba nebyla před dokončením přerušena zmrazením, nebo jinou technologickou úpravou vedoucí k prodloužení trvanlivosti, a které je nabízeno k prodeji nejpozději do 24 hodin po upečení.

PROČ SE PŘEDPIS MĚNÍ?

Návrh vyhlášky MZe připravilo ve spolupráci s Potravinářskou komorou a Podnikatelským svazem pekařů a cukrářů. "Jde o eliminaci různých způsobů přerušení technologie výroby vedoucích k prodloužení trvanlivosti, které nelze považovat za aspekt čerstvosti pekařských nebo cukrářských výrobků," řekla již dříve mluvčí MZe Tereza Dvořáčková.

Podle SOCR návrh není založen na řádné analýze srovnávající kvalitu rozpékaného a čerstvého pečiva. O kvalitě pečiva podle obchodníků rozhodují jiné parametry, jako například doba kynutí, pečení a složení výrobku.

"Zjednodušit proto kvalitu na čerstvost pečiva a nabádat spotřebitele k názoru, že by předpečené, následně hluboce zmražené a nakonec v maloobchodu dopečené pečivo bylo méně kvalitní, je matoucí," uvedli.

Dovoz z Polska

Jedním z argumentů iniciátorů vyhlášky byly rostoucí dovozy pečiva k rozpékání ze zahraničí, hlavně z Polska a Francie. Obchodníci však tvrdí, že tento stav se v posledních letech změnil a zhruba 75 procent polotovarů nyní dodávají maloobchodu domácí výrobci, například firmy ProFrost, Nowaco, Vamix, či největší pekárenská skupina v zemi United Bakeries.

,

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Biolog Komárek: Jsme účastníky největšího sociologického experimentu všech dob

Biolog, filozof a autor dvou desítek odborných knih a tří románů Stanislav... | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Premium Měsíce trvající pandemie nám převrátila životy naruby. Známý biolog, filozof a autor dvou desítek odborných knih a tří...

Brzy dospěju do bodu, kdy si účet na Facebooku zruším, říká Lucie Výborná

Lucie Výborná | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Premium „Je to hra. Hra, která by měla být přínosná, užitečná, inspirativní,“ říká o své práci moderátorka Českého rozhlasu...

Proč koronavirus už téměř nezabíjí. Vytratí se, nebo se vrátí ještě silnější?

Zdravotník odebírá vzorky pro testování na covid-19 v indické Kalkatě. (23.... | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Premium Koronavirus je záhadný. Nečitelný. I když ho zkoumají ti nejchytřejší lidé, pořád o něm víme málo. Chová se jinak. Je...

Fincentrum & Swiss Life Select a.s.
Telefonní obchodník ve švýcarské finanční skupině Swiss Life

Fincentrum & Swiss Life Select a.s.
Jihomoravský kraj
nabízený plat: 20 000 - 30 000 Kč