20. září 2011 10:15 Lidovky.cz > Byznys > Firmy a trhy

Čerstvé nebo rozpečené? Pekaři musí s barvou ven

Ilustrační foto | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Ilustrační foto | foto: Ondřej Němec, Lidové noviny

PRAHA Obchodníkům se nelíbí připravovaná vyhláška ministerstva zemědělství, podle které mají být pekařské výrobky, které jsou v obchodech dopékány, povinně označovány údajem "rozpečeno".

Tím budou odlišeny od čerstvého pečiva. Podle Svazu obchodu a cestovního ruchu (SOCR) nový předpis zkomplikuje orientaci spotřebitelů i život obchodníků. Navíc prý poškodí hlavně tuzemské výrobce, kteří dodávají obchodům zhruba tři čtvrtiny rozpékaného pečiva prodávaného v Česku.

Balené i nebalené cukrářské výrobky, které byly v hotovém stavu výrobcem zmraženy a po rozmrazení jsou prodávány, mají podle návrhu být v místě prodeje či na obalu označovány údajem "rozmraženo".

Pojmem "čerstvý" budou označeny jen chléb a pečivo, jejichž výroba nebyla před dokončením přerušena zmrazením, nebo jinou technologickou úpravou vedoucí k prodloužení trvanlivosti, a které je nabízeno k prodeji nejpozději do 24 hodin po upečení.

PROČ SE PŘEDPIS MĚNÍ?

Návrh vyhlášky MZe připravilo ve spolupráci s Potravinářskou komorou a Podnikatelským svazem pekařů a cukrářů. "Jde o eliminaci různých způsobů přerušení technologie výroby vedoucích k prodloužení trvanlivosti, které nelze považovat za aspekt čerstvosti pekařských nebo cukrářských výrobků," řekla již dříve mluvčí MZe Tereza Dvořáčková.

Podle SOCR návrh není založen na řádné analýze srovnávající kvalitu rozpékaného a čerstvého pečiva. O kvalitě pečiva podle obchodníků rozhodují jiné parametry, jako například doba kynutí, pečení a složení výrobku.

"Zjednodušit proto kvalitu na čerstvost pečiva a nabádat spotřebitele k názoru, že by předpečené, následně hluboce zmražené a nakonec v maloobchodu dopečené pečivo bylo méně kvalitní, je matoucí," uvedli.

Dovoz z Polska

Jedním z argumentů iniciátorů vyhlášky byly rostoucí dovozy pečiva k rozpékání ze zahraničí, hlavně z Polska a Francie. Obchodníci však tvrdí, že tento stav se v posledních letech změnil a zhruba 75 procent polotovarů nyní dodávají maloobchodu domácí výrobci, například firmy ProFrost, Nowaco, Vamix, či největší pekárenská skupina v zemi United Bakeries.

Lidovky.cz, ČTK