6. října 2015 13:00 Lidovky.cz > Byznys > Firmy a trhy

Češi nakupují jídlo podle ceny. Zda je české či regionální, je nezajímá

Nákupy potravin - ilustrační foto. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Nákupy potravin - ilustrační foto. | foto: Shutterstock

PRAHA Kampaně na propagaci tuzemských potravin jsou efektní, nicméně čeští zákazníci stejně nejvíce slyší na cenu. Prokázal to průzkum společnosti GfK Czech. Jen pro malý díl domácností je přítomnost českých či místních výrobků na pultech důležitá.

Češi si nejčastěji vybírají prodejnu potravin, v níž nejvíce nakupují, podle polohy, šíře sortimentu a akčních slev. Umístění prodejny je důležité pro výběr obchodu pro 66 procent domácností, podle výběru zboží se rozhoduje polovina lidí a dle množství slev pak 43 procent zákazníků.

Při každodenních nákupech potravin Češi nakoupí 47 procent veškerého zboží ve slevách. Vyplývá to z průzkumu společnosti GfK, který zveřejnil Svaz obchodu a cestovního ruchu.

„Překvapivě pouze pro šest procent domácností je při výběru nákupního místa důležitá přítomnost českého či regionálního zboží. Naproti tomu zboží v akcích jmenuje jako rozhodující fakt hned 43 procent obyvatel,“ uvedl analytik Zdeněk Skála z GfK Czech.

Pouze pro třináct procent českých domácností jsou hlavním místem pro nákupy menší prodejny. Obliba řetězců u spotřebitelů meziročně vzrostla o tři procenta.

Podle letáků s akčními nabídkami potravin nakupuje sedm z deseti domácností. Při nakupování se obsahem letáků řídí 57 procent mužů a 78 procent žen. Podle průzkumu neexistují velké rozdíly mezi jednotlivými věkovými kategoriemi.

Mezi lidmi se základním vzděláním bere při nákupu slevy v letácích v úvahu 76 procent z nich, u středoškoláků je to 73 procent a mezi vysokoškoláky pak 64 procent.

ČTK