6. dubna 2009 15:32 Lidovky.cz > Byznys > Firmy a trhy

Češi opouštějí hospody, pijí radši doma

Krize vyhání Čechy z hospod do hypermarketů. Popíjejí pak doma. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Krize vyhání Čechy z hospod do hypermarketů. Popíjejí pak doma. | foto: alcoholism.neillneill.com

ÚSTÍ NAD LABEM Spotřeba lihovin v restauracích klesla letos kvůli ekonomické krizi až o pětinu. Odhaduje to ústecká likérka Granette, druhý největší výrobce lihovin v zemi. Z větší části je pokles nahrazen nákupy v supermarketech a hypermarketech, tedy spotřebou doma. Kvůli krizi se také lidé odklánějí od luxusních nápojů a preferují spíše levnější pití.

Důvodem menší spotřeby v restauracích je podle marketingového manažera firmy Granette Jiřího Pejši menší ochota lidí utrácet za zábavu. "S návštěvou restaurace je většinou spojena útrata i za další věci než jsou lihoviny. Lidé si proto více rozmýšlejí, jak a za co své peníze utratí," uvedl Pejša.

Podobná situace je i u konkurenční firmy Stock. "My pociťujeme větší pokles v maloobchodě, kde se lidé přiklánějí k levnějším značkám, u nichž cena převyšuje nad kvalitou," řekl generální ředitel plzeňského Stocku Martin Petrášek. V restauracích a barech panuje podle něj také pokles, ale mírnější než v obchodech.

Vedení likérky Granette tvrdí, že nejde o celkový pokles prodeje lihovin, ale spíše o přesun poptávky. "V maloobchodě se pokles prodeje projevuje velmi mírně.

Předpokládáme, že trh s lihovinami bude jedním z odvětví, kterého se ekonomická stagnace dotkne nejméně," řekl Pejša. Podle něj pak z krize vyjdou vítězně značky lihovin, které mají určitou přidanou hodnotu a lidé u nich nezůstávají pouze kvůli ceně.

Krize kosí luxus
Dalším trendem velmi pravděpodobně spojeným s ekonomickou krizí, který likérka v prvních měsících roku zaznamenala, je větší přechod lidí od luxusních značek ke střednímu cenovému segmentu. "Tento trend potvrzuje například nárůst prodejů naší Vodky 42, jejíž prodeje se během prvních tří měsíců meziročně zdvojnásobily," dodal Pejša.

České ženy jsou na rodičovské nejdéle, návrat do práce mají nejtěžší
České ženy jsou na rodičovské nejdéle, návrat do práce mají nejtěžší

V Česku máme jednu z nejdelších rodičovských vůbec. Matky dvou dětí stráví doma průměrně 6–8 let, přestože by se mnohdy chtěly vrátit do práce dříve. Jaké jsou u nás rozdíly v rodičovské oproti ostatním evropským zemím?