Úterý 23. dubna 2024, svátek má Vojtěch
130 let

Lidovky.cz

Češi sází na svou značku. Modely Škoda drží prvních pět míst v prodejích

Ekonomika

  17:00
PRAHA - Za první tři měsíce letošního roku se v Česku prodalo o 6333 vozů více než vloni. Nejvýznamněji k tomuto růstu přispěla Škoda Auto, která prodala o 3560 aut více než před rokem ve stejném období.

Nová Škoda Octavia RS měla premiéru na Festivalu rychlosti v Goodwoodu 2013. foto: Škoda auto

Český trh s automobily poskočil v prvním čtvrtletí roku 2016 celkem o téměř dvanáct procent, zásadně se na tom podílela domácí automobilka, jíž prodeje vzrostly meziročně o 21 procent na 20 444 vozů za kvartál. Pět nejprodávanějších modelů neslo v prvním čtvrtletí značku Škoda.

Nejvíce zákazníky láká Octavia, druhé místo patří Fabii. Obrovský úspěch má nová generace Škody Superb, která se stala třetím nejprodávanějším modelem na trhu vůbec. Teprve v závěsu je cenově dostupný Rapid a pětici nejprodávanějších aut na českém trhu uzavírá Škoda Yeti.

Šestým nejprodávanějším vozem je Volkswagen Golf, značce VW pak patří na českém trhu druhé místo. Ovšem meziročně si automobilka značně pohoršila, za letošní první čtvrtletí prodala o 987 vozů méně než vloni a s 5506 prodanými vozy poklesl tržní podíl značky pod 10 procent.

Volkswagen má smůlu nejen kvůli Dieselgate

Bylo by snadné z poklesu vinit kauzu Dieselgate, ale výraznějším důvodem nejspíš bude přímá konkurence ze strany mladoboleslavských modelů. Ty jsou totiž mladší a třeba u Fabie a Superbu jede až letos výroba na plné obrátky.

Zatímco Fabia si meziročně polepšila o 2 206 kusů, VW Polo ztratil 336 zákazníků, Golf se propadl o 670 kusů, zatímco Octavia si polepšila o 1296 zákazníků. Jen VW Passat zaznamenal s růstem o 419 zájemců úspěch, je to dáno uvedením nové generace modelu.

Škoda Auto představila studii velkého SUV Škoda VisionS 1. března na 86....
Předseda představenstva Škoda Auto Bernhard Maier.

Volkswagen možná bude muset pomýšlet na obranu pozic proti dalším značkám. Naštěstí pro něj ale i třetí Hyundai na českém trhu klesal, meziročně o 338 vozů na 4277 prodaných kusů. Snížil se především prodej klíčového modelu i30, naopak více zákazníků volilo nové SUV Tucson (které nahradilo model ix35), malý i10 a inovovaný i20.

Čtyřkou je na českém trhu Ford, i ten ale rostl méně než samotný trh, růst byl necelých devět procent. Nejprodávanějším modelem značky je Fiesta, které v popularitě pomohl facelift. Značka dlouho oddaluje nástup malého SUV EcoSport, což může stát za mírnou ztrátou tržního podílu modrého oválu u nás.

Automobilkám v Česku pomáhají SUV modely

Pětkou na trhu je pak Dacia, která rostla o necelých šest procent. Korejská Kia se vyšplhala už na šestou pozici, vloni byla devátá. Kia rostla o 16 procent a pomohla jí k tomu především nová generace SUV Sportage.

Na sedmé místo se z desátého vyšvihl Peugeot, který těží z úspěchu malého SUV 2008, kompaktního 308, ale prodeje rostly i u dalších modelů. Ze sedmé na osmou příčku se propadl Renault, a to i přesto, že prodal meziročně o téměř 8 procent vozů více.

Značka se ale nadechuje k velké ofenzivě, na trh právě vstupuje nový Mégane a zákazníci také teprve začínají projevovat zájem o stále čerstvý model Talisman, který nahradil Lagunu. Desítku nejprodávanějších značek pak uzavírají Opel a Seat.

Velkým úspěchem se ovšem mohou chlubit německé prémiové automobilky. BMW už se dostalo na jedenáctou pozici, a pokud i v dalších obdobích porostou prodeje meziročně o třetinu, jako tomu bylo v prvním čtvrtletí, mohla by mnichovská automobilka nakouknout do top 10.

Bránit se ale bude muset před oběma soupeři. Audi meziročně vyrostlo dokonce o 54 procent a je dvanácté, Mercedes si polepšil o 52 procent a patří mu třináctá příčka. Češi si jednoduše tyto značky oblíbili av popularitě jim pomohla i vcelku čerstvá paleta modelů.

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!