11. září 2009 14:36 Lidovky.cz > Byznys > Firmy a trhy

Češi začali šetřit, pijí levnější vína - prodej těch kvalitních klesá

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 2Diskuse
Levnější nemáte? | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Levnější nemáte? | foto: Shutterstock

PRAHA Hospodářská krize zasáhla i české milovníky vína, kteří v nejisté době místo dražších vín raději nakupují levnější značky. Méně dražších vín letos podle vinařů objednávají také tuzemští restauratéři. Vyšší poptávka po lacinějších vínech nahrává dovozcům vín ze zahraničí, kteří do Česka importují nejlevnější stolní a jakostní vína.

Mluvčí společnosti Makro Cash&Carry ČR Romana Pašková sdělila, že prodej vín letos ve velkoobchodech Makro sice meziročně vzrostl o 4,5 procenta, celkové tržby jsou však mírně nižší. "V době ekonomické krize Češi začali preferovat po několika letech levnější vína, pocházející převážně z dovozu," podotkla.

Zhruba poloviční prodej do restaurací oproti minulému roku zaznamenal například Tomáš Krist z Milotic na Hodonínsku. "Stejně klesl například i export na Slovensko. Letos proto omezíme nákup cizích hroznů na minimum," řekl ČTK Krist, který jinak zhruba polovinu hroznů na výrobu vína dokupuje od dalších pěstitelů. Letos plánuje nakoupit pouze odrůdy, které sám nepěstuje.

Češi a víno

Spotřeba vína v Česku v posledních letech stoupá. Zatímco v roce 1993 byla průměrně 12 litrů na osobu ročně, nyní se pohybuje kolem 17 litrů. I tak ale Česko zaostává za Evropou, kde se průměr pohybuje od 25 do 32 litrů.

Asi pětinový pokles obratu v gastronomii přiznal i ředitel Znovínu Znojmo Pavel Vajčner. Restaurace přitom odeberou každoročně zhruba třetinu produkce firmy. "V meziročním srovnání ale máme prodeje stejné, zvýšily se totiž naopak prodeje v řetězcích i přes přímý prodej. Je ale pravda, že lidé šetří a na odbyt jdou více levnější vína," řekl Vajčner.

Podle nákupčí vína společnosti Makro Evy Svobodové letošní statistiky prodeje opravdu svědčí o mírném poklesu prodeje vín tuzemské provenience.

"Jednoznačným letošním trendem jsou růžová vína. V této kategorii zafungovala dlouhodobá cílená osvěta a mediální kampaně. Oproti celkovému klesajícímu trendu právě lokálních vín je však nárůst tuzemských růžových vín znatelný," podotkla Svobodová. Prodej růžových vín ve velkoobchodech Makro letos od ledna do července vzrostl o 40 procent.

ČTK
  • 2Diskuse