Kraje uzavíraly s dopravci smlouvy o provozu regionálních linek vloni. Většinu z nich provozují České dráhy. „Teď však České dráhy přicházejí s tím, že chtějí ty smlouvy parametricky změnit,“ řekl Netolický. Podle něj jde především o riziko za ztráty, které podle smluv nyní nesou dráhy.
České dráhy zvýší v příštím roce tisícům zaměstnanců mzdy o dvě procenta |
Dopravce se to podle hejtmana nyní snaží přenést na kraje. Netolický upozornil na to, že situace může vést až k vypovězení smlouvy, po které by kraj s dopravci znovu jednal o zajištění dopravy. Připomněl, že vláda zatím nechystá pro dopravce z komerční a regionální dopravy žádné kompenzace, což zhoršuje právě pozici krajů.
Na velké ztráty v regionální dopravě během krize poukázala i kandidátka na středočeskou hejtmanku Petra Pecková (STAN). Ztráty hromadné dopravy podle ní v kraji dosáhly přes 200 milionů korun.
Počty cestujících v dopravě se pohybují na 60 procentech a dál ubývají. České dráhy i Leo Expres omezují spoje |
Kraje i kvůli ztrátám z dopravy proto chtějí jednat o změně rozpočtového určení daní. „Změna je nutná,“ podotkl moravskoslezský hejtman Ivo Vondrák (ANO). Upozornilna to, že je však nutné zvýšit objem peněz pro kraje.