Úterý 23. dubna 2024, svátek má Vojtěch
130 let

Lidovky.cz

České dráhy v pololetí zvýšily zisk na 441 milionů. Napomohla mu rostoucí tržba z nákladní i osobní dopravy

Ekonomika

  11:15aktualizováno  12:19
Praha - České dráhy v prvním pololetí letošního roku vykázaly zisk 441 milionů korun, což je meziročně o 179 milionů korun více. Ziskové byly nákladní i osobní doprava, které pomohly rostoucí tržby z jízdného. Výsledky hospodaření v úterý dráhy představily novinářům. Vlaky státního dopravce v pololetí cestovalo 91,6 milionu lidí, meziročně o 2,5 % více.

Vlak City Elefant Českých drah.. foto: České dráhy

Osobní doprava zaznamenala zisk 85 milionů korun, což je meziroční zlepšení o téměř půl miliardy korun. K zisku v osobní dopravě společnosti pomohly především rostoucí tržby z jízdného a také přísnější kontrola nákladů. Od loňského září začaly platit ve veřejné dopravě slevy pro studenty a seniory ve výši 75 % jízdného.

České dráhy musí zaplatit pokutu 274 milionů korun za zneužití dominance. Podají správní žalobu

Slevy přispěly k růstu přepravy cestujících, jaký měly podíl na růstu zisku ovšem podnik neuvedl. Dráhy tvrdí, že nelze přesně porovnat současný stav se situací před zavedeních státních slev. Podíl cestujících, které je využívají, je nyní kolem 40 %.

Nejvíce se nárůst počtu cestujících projevil na dálkových linkách. Na nejvytíženějších linkách z Prahy do Ostravy, Brna, Hradce Králové nebo Ústí nad Labem se podle společnosti zvýšil počet cestujících v dvouciferných číslech. S tím rostou i tržby, které se například v mezinárodní přepravě zvýšily o šest procent. Dálkové vlaky tvoří asi osm procent z celkového počtu vlaků, které dráhy provozují.

„Lidé s námi jezdí na delší vzdálenosti, proto nám rostl přepravní výkon, a to meziročně o 6,8 %. Průměrná přepravní vzdálenost byla v prvním pololetí 46 kilometrů. To svědčí o tom, že přibývá zákazníků, kteří železnici využívají k cestám za byznysem a k volnočasovému cestování,“ uvedl místopředseda představenstva Radek Dvořák. Obsazenost všech vlaků se zvýšila o procento na 30 %.

Meziroční pokles naopak zaznamenala nákladní doprava, která měla zisk 270 milionů korun, což je asi o 20 % meziročně méně. K poklesu přispěly zejména vyšší ceny energie, růst nákladů a investice. Společnost přepravila celkem 33,4 milionu tun materiálu.

Jedna za víc než 100 milionů. České dráhy vyhlásí obří tendr na 65 lokomotiv pro nové vlaky

Dceřiná společnost ČD Cargo, zajišťující nákladní dopravu, si podle Dvořáka drží 60% podíl na českém trhu. Dodal, že roste také mezinárodní přeprava. Vedle Polska se nákladní vlaky dopravce více prosazují i například v Rakousku. V pololetí vzrostly především přepravy uhlí, zemědělských výrobků a zvýšily se příjmy i z kombinované dopravy. U některých komodit se naopak podle podniku projevuje zpomalování ekonomiky.

Dvořák upozornil, že fungování společnosti v pololetí ovlivnila i pokračující jednání o smlouvách na provoz vlaků, které si objednávají kraje a stát. Aktuálně se dráhy dohodly na provozu vlaků ve Středočeském kraji. Společnost kvůli tomu investovala do modernizace svého vozového parku. Dráhy si objednaly 36 jednotek pro kraje, dalších 50 nových vozů dopravce vyrábí pro dálkovou dopravu. Podnik vypsal soutěž také na motorové jednotky pro kraje a brzy vypíše zakázku na 180 expresních vozů. Další nákupy dráhy realizovaly pro nákladní dopravu. Investice společnosti se v pololetí zvýšily o miliardu na 3,5 miliardy korun.

České dráhy za celý loňský rok hospodařily se ziskem téměř 1,2 miliardy korun, o více než 200 milionů korun vyšším než v roce 2017. Skupinu Českých drah tvoří osobní dopravce a nákladní ČD Cargo. Do skupiny patří i Výzkumný ústav železniční, poskytovatel datových služeb ČD Telematika nebo poskytovatel ICT služeb ČD Informační systémy. Skupina zaměstnává přes 23.500 lidí.

Autor: