27. prosince 2010 9:00 Lidovky.cz > Byznys > Firmy a trhy

České firmy překonaly hospodářskou krizi. A mají chuť růst

Ilustrační foto | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Ilustrační foto | foto: ČTK

PRAHA Koh-i-noor, Karma, Emco, Fab či Botas. Tyto tradiční české značky spojuje to, že úspěšně prošly ekonomickou krizí a v současné době rozšiřují svou výrobu. Za svou dobrou kondici vděčí především exportu.

Přesto i v roce 2010 některé tradiční domácí značky z trhu zmizely a jejich nositelé třeba i zkrachovali. Nejznámějším příkladem je OP Prostějov, který na jaře kvůli dluhům spadl do konkurzu.

Firmy, které prošly krizí s menšími šrámy, již dnes hovoří o tom, jak si v příštím roce vybojují ještě lepší postavení na zahraničních trzích. "Letošní rok hodnotím celkem pozitivně. Oproti loňsku, kdy došlo k určitému poklesu odbytu ve východních teritoriích, se víceméně vracíme k situaci z roku 2008," říká Pavel Janeček, generální ředitel společnosti Karma, výrobce topení a sporáků.

Rok 2010 v obrazech

S jeho slovy souhlasí i další úspěšní manažeři. "Do příštího roku vstupujeme s mírným optimismem, protože jsme prakticky z devadesáti procent exportně orientovaná firma a většina našich klíčových zahraničních trhů se chová tak, jako že krize již ustoupila nebo ustupuje," říká Vlastislav Bříza, šéf výrobce kancelářských potřeb Koh-i-noor.

Více o českých firmách, které po krizi nabírají opět dech, se dočtete v pondělním vydání deníku