16. srpna 2011 14:20 Lidovky.cz > Byznys > Firmy a trhy

České firmy přestávají nabírat lidi. Dostaly strach z další krize

Pracovní pohovor  (ilustrační foto) | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Pracovní pohovor (ilustrační foto) | foto: Shutterstock

PRAHA Příprava na další možnou finanční krizi je v plném proudu a má i zcela konkrétní důsledky. Firmy se bojí, a přestávají proto nabírat nové zaměstnance. Strach je zasáhl poté, co se ukazuje, že finanční trhy jsou stále více nevypočitatelné a eurozóna zažívá kvůli zadluženým zemím neustálé kolísání.

Střední a menší podniky, páteř české ekonomiky, začínají být ostražité a připravují si nouzové scénáře. Nové zaměstnance hledají jen výjimečně a velice obezřetně. "Přijímáme v letošním roce řadu úsporných opatření, optimalizace počtu maloobchodních prodejen i snížení personálního obsazení prodejen," říká Ivana Šachová, jednatelka textilního prodejce ScanQuilt.

Firmy své budoucí zaměstnance lustrují

Využívají k tomu vyspělé psychotesty, ověřují jejich pracovní schopnosti u bývalých zaměstnavatelů a zkoumají jejich působení na internetu a zejména na sociálních sítích, aby získaly úplný obrázek o jejich povaze.

"Nenapadá mě oblast podnikaní, na kterou by neměly v dnešním světě problémy finančního sektoru vliv," potvrzuje Ondřej Švihálek, výkonný ředitel technologické společnosti iCom Vision. 

"Veškeré projekty rozvoje firmy neustále hodnotíme a modifikujeme v souvislosti s očekáváním situace na trhu. Čím jsou chmurnější předpovědi vývoje ekonomiky, tím jsou naše kritéria hodnocení přísnější."

Podniky proto nechtějí nabírat nové zaměstnance. A pokud už se rozhodnou otevřít nová místa, jsou velmi opatrní při výběru mezi uchazeči. "Firmy se snaží zefektivnit nábory a věnují výběru svých zaměstnanců čím dál větší pozornost," říká Adriana Homolová z personálněporadenské společnosti Randstad.

Stále častěji se proto zkouší různé netradiční metody při pohovorech. Mezi ně patří například sehrávání scének modelových situací či testy zručnosti u dělnických profesí. Projít mohou jen ti nejlepší.

Jenže strach z další vlny krize násobí fakt, že mnohé české firmy se ještě nedokázaly vypořádat s poslední finanční krizí. "V segmentu stavebního trhu ještě neskončila krize původní, a ta se navíc ještě každý měsíc prohlubuje," vysvětluje Petr Čížek, jednatel společnosti Swietelsky stavební, s. r. o.

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!