11. ledna 2011 7:00, aktualizováno  10:14 Lidovky.cz > Byznys > Firmy a trhy

Česko je přesycené gigantickými obchodními centry, letos žádné nevznikne

Nákupní centrum - ilustrační foto. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Nákupní centrum - ilustrační foto. | foto: Shutterstock

PRAHA Češi se přesytili obřími nákupními centry. Doba, kdy vyrůstala na každém rohu, už je pryč. Letos poprvé za dvacet let, od roku 1990, nevznikne v tuzemsku ani jedno gigantické obchodní centrum.

"Všechna města nad sto tisíc obyvatel jsou už saturovaná. Počet metrů obchodních ploch na počet obyvatel se blíží limitu západní Evropy. Jedině v menších městech a obcích vznikají malé projekty, které nemají status obchodního centra," řekl LN Jan Kotrbáček, vedoucí oddělení maloobchodu poradenské společnosti Cushman & Wakefield.

Méně a méně nových obchodních ploch

V roce 2010 bylo dokončeno celkem 154 tisíc m2 ploch v nákupních centrech a retail parcích (z toho 98 tisíc m2 tvořila nákupní centra). V roce 2011 se očekává dostavba pouze 56 tisíc m2, a to pouze v retail parcích. Nebude dokončeno žádné nákupní centrum.

"Nynějším trendem je omezení výstavby a developeři se spíše soustřeďují na rozšíření svých současných projektů," souhlasí Richard Curran, ředitel pražské pobočky společnosti CB Richard Ellis, která analyzuje realitní trh.

V roce 2010 bylo dokončeno celkem 154 tisíc metrů čtverečních ploch v nákupních centrech a retail parcích. Jediným nově postaveným samostatným projektem byla Galerie Harfa se 42 tisíci metrů čtverečních. Za "nové" by se daly považovat také rekonstrukce stávajících objektů. Loni to byl například pražský obchodní dům Van Graaf, Chomutovka či Obchodní centrum Zlín.

Letos to bude s novou výstavbou ještě horší. Dokončí se rekordně málo nákupních prostor, pouze 56 tisíc metrů čtverečních, což je nejméně od roku 1997.

Více informací o soumraku obchodních center čtěte v úterním vydání deníku