2. dubna 2009 12:23 Lidovky.cz > Byznys > Firmy a trhy

Česko se propadlo v žebříčku atraktivity

Polsko se letos stalo nejoblíbenější lokalitou pro německé investice. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Polsko se letos stalo nejoblíbenější lokalitou pro německé investice. | foto: ČTK

VARŠAVA Česká republika letos obsadila třetí místo z nových členských zemí Evropské unie v atraktivitě pro přímé zahraniční investice německých firem. Loni bylo Česko první. Jeho místo zaujalo letos Polsko a druhé skončilo Slovensko.

Ukázala to anketa Polsko-německé obchodní komory, kterou dnes novinářům představila polská vládní investiční agentura.

Německé firmy, které investovaly v Polsku, jsou s vybranou lokalitou většinou spokojeny. Jako alternativu by 38 procent z nich vybralo Slovensko, které považují investoři díky euru za zemi bezpečnou v oblasti měny v době hospodářské a finanční krize. Patnáct procent by zvolilo Česko a po osmi procentech by vybralo Rumunsko, Rusko a Turecko.

Rusko ztrácí
V pořadí investiční oblíbenosti zemí až na čtvrtém místě skončil pro německé firmy jejich domácí trh. "Na atraktivitě ze šestnácti zemí střední a východní Evropy a Asie ztratilo nejvíce Rusko a Čína," doplnil ředitel obchodní komory Lars Bosse.

Podle názoru dotazovaných společností hraje nejdůležitější roli ve výběru lokality kvalifikace pracovníků, stabilní právní systém, produktivita a angažovanost zaměstnanců a to, zda je daný stát členem Evropské unie.

Svou roli má také dopravní infrastruktura. "Velkou konkurencí pro Polsko je v této oblasti Česko a Slovensko. Obě země mají dálnice i železnice napojené na síť v západních státech," zdůraznil Bosse.

Vláda slibuje
Polská vláda slibuje nápravu silniční sítě do roku 2012, kdy se v zemi a v sousední Ukrajině uskuteční evropský fotbalový šampionát. Už teď je ale jasné, že slibovaných 3000 kilometrů rychlostních silnic a dálnic do té doby nestihnou Poláci postavit.

Současnou hospodářskou situaci v Polsku vnímají němečtí podnikatelé jako špatnou. Většina očekává, že zlepšení letos nepřijde. Třetina počítá se zhoršením finanční situace vlastní firmy, více než polovina dotazovaných chce omezit výdaje na investice a 38 procent plánuje propouštění.

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!